Full version: Bambustav
r1ckard
Hej allihopa!

Jag tränar en kinesisk kampsport där man även hanterar bambustavar. Problemet är att dessa i rätt utförande är mycket svåra att få tag på(dvs hämta hem från Kina). Jag funderar därför på att odla min egen bambustav.

Problemet är att jag inte vet vilken bambusort som har de egenskaperna som jag är ute efter.

När staven är färdig och användningsbar är den styv men böjlig om man utsätter den för stress, har inte alltför tjocka noder och i de sällsynta fall de bryts(detta ska i princip inte ske) håller de fortfarande ihop med fibrerna. Den bör vara 30-33mm i diameter och i princip jämntjock över hela längden som är ca 2 m.

Jag är medveten om att vissa av egenskaperna kan komma ifrån själva tillverknings-/torknings-processen men hoppas att hitta något som är så likt detta som möjligt i växande tillståndet. Bambun behöver inte heller sluta växa i storleken som jag beskrivit utan det räcker att den någon gång i sitt liv har dessa mått.

Jag bor i skåne så jag borde kunna odla de vanligaste "europeiska sorterna" och i värsta fall även i växthus.

Tacksam för svar,
Rickard.
andreas i uppsala
olika phyllostachys. Vixax är nog för tjock. vad sägs om Phyllostachys aureosulcata?
r1ckard
Ja jag hade nog tänkt prova någon av phyllostachys sorterna. Är det någon som odlar bambu hemma som vet hur de uppträder i torkat tillstånd? Dessutom undrar jag över var man får tag i den bambusorten som jag bestämmer mig för.
Ludvig Johansson
Bambu som är 3 cm tjock är 7-8 m hög. Bland Phyllostachys finns det många sorter som på "pappret" kan bli mycket högre, haken är att veta vilken höjd de får i vårt klimat med taffliga somrar (men milda vintrar). Du kan titta på http://www.americanbamboo.org där finns de flesta härdiga bambusar listade. Storleksmässigt är Vivax bra (15mx9,5cm) men man ska nog vara mkt glad om den blir så stor i Sverige. I den utmärkta boken "The gardener's guide to growing temperate bamboos" står det att det är den härdigaste av de stora timmer bambu sorterna men att den är mer tunnväggad och splittras lättare än P. Bambusoides, som i gengäld vill ha varmare somrar.

Betänk att en bambu kan behöva 3-10 år innan den når full storlek.

Bambusar köper du hos din lokala plantskola (om du har flyt) eller så beställer du hos ngn ute i Europa. En billig lösning kan vara att beställa via en plantskola i Sverige. Jag har skickat efter från http://www.thepalmcentre.co.uk men de är ganska dyra, och frakten var grym!
r1ckard
Har kikat lite på Dendrocalamus Strictus. Den behöver visserligen varme men man kanske kan odla den i växthus? Någon som vet något om detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon