Hej allihopa!
Jag tränar en kinesisk kampsport där man även hanterar bambustavar. Problemet är att dessa i rätt utförande är mycket svåra att få tag på(dvs hämta hem från Kina). Jag funderar därför på att odla min egen bambustav.
Problemet är att jag inte vet vilken bambusort som har de egenskaperna som jag är ute efter.
När staven är färdig och användningsbar är den styv men böjlig om man utsätter den för stress, har inte alltför tjocka noder och i de sällsynta fall de bryts(detta ska i princip inte ske) håller de fortfarande ihop med fibrerna. Den bör vara 30-33mm i diameter och i princip jämntjock över hela längden som är ca 2 m.
Jag är medveten om att vissa av egenskaperna kan komma ifrån själva tillverknings-/torknings-processen men hoppas att hitta något som är så likt detta som möjligt i växande tillståndet. Bambun behöver inte heller sluta växa i storleken som jag beskrivit utan det räcker att den någon gång i sitt liv har dessa mått.
Jag bor i skåne så jag borde kunna odla de vanligaste "europeiska sorterna" och i värsta fall även i växthus.
Tacksam för svar,
Rickard.