Full version: Döende äppelträd
Helmi Wahtramäe
Vi har bekymmer! Förra året märkte vi att det var dåligt med blad. I år är 2/3 av trädet helt brunt, Den återstående delen ser också konstig ut. Trädet är ca 36 år. Barken spricker och saven rinner till insekternas glädje.
Kan det vara ålderdoms åkomma. Det är sorgligt för trädet har fungerat som naturlig parasoll. Finns det sjukdomar för åppelträd? Kan någon klok människa svara.
HW
Cilla
36 år är ingen ålder för ett äppelträd, det här är en annan typ av skada.

Vanligt med så här snabb död som över 1,5 säsonger är stamskador långt nere vid gräsklippar- och trimmernivå. Kolla vid stambasen.

Är det inte detta, beskriv mer hur trädet ser ut:
- är bladen fullt utvecklade på de grenar där de dött? sitter de kvar eller faller?
- hur mer i detalj ser de döende, döda och de ännu gröna bladen ut?
- var uppstår barksprickorna och hur ser de ut?

Har ni gjort förändringar i marken kring och 10 meter ifrån trädet? Stensättningar, grävningar, ogräsbekämpning, gräsmattegödsling etc? haft målarverkstad i området elelr liknande med kemikalier?

Det finns många åkommor på äppelträd, och många av dem som leder till snabb död är det tyvärr vi människor som åstadkommer.
Helmi Wahtramäe
Det hela började med att barken lossnade vid gräsnivån.Sen växte en vit svamp och vi penslade på Atamon(läst någonstans) det hjälpe mot den skadan. Detta hände ca 4 år sen. Bladen är något mindre. I våras kom det knoppar men torkade. Sprickorna är ca 10 cm och sitter 1-2 m upp.
Förra året använde vi Kombistroller till gräsmattan. Kan det påverka men inga andra träd eller buskar har skadats.
Åsa, mälardalen zon 2
Stroller kombi kan skada många växter och symptomen är ofta missbildade blad och liknande. Om du inte lyssnade på odla med P1 i dag så nämnde Maj-Lis Pettersson att många av de prover som hon får in från hobbyodlare (hon är statskonsulent och brukar kunna svara på det mesta när det gäller sjukdomar och skadedjur i trädgården) där man misstänker sjukdomar eller skadedjur är skador orsakade av kombipreparat som ex. stroller kombi.

Men barklossning och liknande låter som ex. påkörningsskador, svampangrepp eller liknande.
Cilla
Honungsskivling, Armillaria, finns i olika arter och är mer eller mindre aggressiv. de flesta arter angriper stressade träd, men A.mellea går också på frisk ved och genom frisk bark.

Träd med dena svamp går inte att bota, och utgör smittkälla också för andra träd. Man bör vänta ett år innan man planterar nya sorter, eller plantera arter som är motståndskraftiga.

A. Mellea, vanligast i södra Sverige. Andra houngsskivlingar ser lite annorlunda ut, se bilder här.

Tickor finns också i olika arter som angriper stressade träd, dessa ser mer ut som skivor på träden och är fruktkropparna av mer eller mindre aggressiva mycel (rötter) som lever inne i veden.

Doftticka

Kolla stället där svampen/tickan gick in och se hur mycket död ved det finns där. Kanske har svampen spridit sig så att det inte finns någon näringstransport kvar. Är tädet stort riskerar det att falla om skadan gått långt.

I takt med att mängderna ogräsmedel och konstgödslingsmedel ökar i trädgårdarna får Kemikalieinspektionen allt fler frågor om varför häckar, träd och andra värdefulla växter uppvisar konstiga bladformer och dör. Jag stöter också i mitt trädvårdsjobb allt oftare på träd med konstiga bladformer i trädgårdarna och träddöd som jag inte sett förut.

Stroller Kombi får inte användas på allmänna gräsytor, och jag avråder från användning i trädgårdar mde träd och buskar som man bryr sig om. Gödsla gräsmattan med gräsklipp, kogödsel och torra löv som ni smular med gräsklipparen istället så mår också träden och häckarna bra.
Erica
Hej!
Jag har nästan samma problem.

Mitt äppelträd var mycket hårt beskuret när vi köpte huset för ca tre år sedan. Första sommaren sköt den en himla massa vattenskott rakt upp.
Då fick jag ca 10 äpplen som blev ätbara. På hösten skar jag bort alla vattenskott (visste inte bättre). Förra sommaren kom ett tio tal kart och en massa vattenskott igen. Under juli månader blev alla kart med bladskott bruna och vissnade ihop.
I våras beskar jag trädet mycket sparsamt. Lät en tredjedel av vattenskotten var kvar. Fick en massa blommor och har nu ett 20 tal kart. De småkvistar som bar blommor har vissnat ner. Alltså inte bara blomman utan även ca 10 cm på kvister som bar blomman. Mitt träd ser ut som att det dör helt enkelt.

Vad beror det på? Någon sa att jag skulle göra små hål i gräsmattan runt omkring och gödsla i hålen. Har inte använt gräsmattegödsel eller ogräsmedel runtomkring. Det verkar mera som att trädet inte har tillräckligt med kraft.

Jag har däremot haft mycket myror vid/i/på trädet. Har lagt ut Nippondosor med ett sekret som myrorna äter. Det tog som tur var inte bort alla myror men verkade dämpa beståndet. Vill ju har lite kvar för de äter väl lössen?!

Någon som har en ide vad mitt äppelträd försöker tala om för mig?
Cilla
Trevlig fråga - vad trädet försöker tala om!

Om ditt träd orkar skjuta så mycket vattenskott är det inte gödsling det behöver.

Myror i trädet brukar betyda att de bär upp och servar bladlössen. Myrorna äter lössens exkrementer, honungsdaggen. Om bladen i trädet är buckliga tyder det på att lössen fått fart och suger vätskan ur dem. Titta om bladlössen finns kvar (man får rulla upp bladen och titta noga, särskilt där myrorna samlas). Spruta med vattenslangen på blad som har löss, det går om man har handen bakom skotten där lössen brukar sitta. Om trädet är vuxet klarar de att ha ladlöss och det är nog inte därför skotten vissnar.

Vanligast när skott dör på äppelträd, särskilt om de stressats att skicka nödskott (vattenskott), är fruktträdkräfta. Syns som sår på grovgrenar eller yngre skott, http://www.juniper.se/tradvard/krafta2.htm.
Om det är detta ditt träd lider av ser du sår strax innanför det döda på de grenar som dött. Grenen har snöpts av från det som tillför näring, som en ringbarkning.

kräftans sår på småskott kan vara mycket mindre bulliga än så här när de styper grenen.

Inte alls lika vanligt på äpple men som också liknar de symptom du beskriver är blom- och grentorka, monolia laxa, men på äpple brukar det bara draba blommorna och inte grenen som blommorna sitter på.

Inte heller lika vanligt men förekommande är silverglans, chondrostereum purpureum. Innan grenarna vissnar får bladen en silveraktig färg. Det här är en svamp somkallas purpurskinn och om döda grenar sitter kvar ett par år i trädet ser man fruktkropparna i rött på grenarna. Sådana fruktkroppar kan man också se på död ved på trästaket mm ibland. Träd och virke som har detta måste tas bort och brännas, svampen sprider sig. Jag har bara sett den på grövre grenar, men det tar som sagt ett par år innan fruktkropparna uppstår.

Mögliga frukter som blir bruna med vita mönster på är fruktmögel, monolia fructigena, mycket vanligt hos vissa äppelsorter. Detta stör inte trädet, men väl oss fruktätare. Fär att minska angreppen tar man bort frukterna, låter dem inte hänga kvar i trädet på vintern, och stoppar dem långt ned i komposten.

Titta också på stamskador långt ned som kan ha orsakats av gräsklippare och trimmers, det är en vanlig orsak till trädproblem i trädgårdar och parker.

Vilken sorts äpple är det, i vilken zon står det och i vilken sorts mark?
Är det ett stort, vuxet träd (stammåttet skvallrar om ungefärlig ålder)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon