hej på er!
nu är jag här igen med nya lite mindre begåvade frågor :o)
jag satte fröer av klockmalva, rörmigej och browallia för ett tag sedan. nu har klockmalvan kommit upp med de första karaktärsbladen (hette det va?) likaså rörmigej så jag antar att det är dags att sätta en och en planta nu va? (det står så på påsen)
nu till min fråga:
det står att jag ska använda gödslad jord till småplantorna och nu undrar jag ju vad gödslad jord är? finns det att köpa färdigt och vad heter den i så fall? ni som kan det här kan väl vara så snälla och hjälpa mig med detta. jag ska köpa jord och småkrukor imorgon och jag vill ju göra rätt för tusan anåda vad dessa fröer har blivit mina små barn nu. så jag vill inte äventyra något nu.
tacksam för alla tips alltså för att denna åtskiljning ska gå så bra som möjligt.
ThomasJ
21-06-2004, 17:55
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är gödslad jord vanlig planteringsjord.. Den såjord du använde först har väldigt lite näring i sig.
Jag kallar de två små bebisblad som kommer först för 'hjärtblad', men det finns säkert flera olika namn..

/Thomas
När du sätter om, så akta stammen. Försök att ta pyttelätt i de små bladen istället. Sen gör det inget om man väntar lite till med omplantering. Det kan gott komma ett par bladpar först - men man är ju så ivrig!
/Åsa
De första bladen som kommer upp brukar kallas hjärtblad som Thomas påpekar. Bladen därefter kallas karaktärsblad, man väntar vanligtvis på dem innan omplantering.
Mvh
Fenja
det är karaktärsbladen som kommit nu, varje fröplanta har nu 2 karaktärsblad, ska jag vänta lite till innan jag sätter dom i en och en i bättre jord? hur stora krukor sätter man om dom i?
herre gud vad jag frågar mycket men jag kan inget om detta.
tack så mycket att ni hjälper mig. jag lovar att ni får se bilder på blommorna som det förhoppningsvis blir snart ;o)
Kattgräs
21-06-2004, 21:34
Det beror också på hur tätt de står och hur ömtåliga de ser ut att vara. Står småplantorna mycket tätt, är det bäst att försöka sära på dem innan de vuxit för mycket.
Se de för ömtåliga ut kan du vänta några dagar till, men inte för länge eftersom de behöver "vanlig" jord för att växa.
Det beror på hur stor plantan är, hur stor kruka man vill ha. För liten ger ingen "växtmån", medan för stor blir onödigt tung och fuktig. Man brukar byta till en större kruka vid omplanteringen för fleråriga krukväxter. Jag brukar ta en liten kruka (5 cm i diameter) första gången, sedan öka på stegvis allt eftersom de växer. Men det är förstås bara de fleråriga inomhusväxterna jag gör så med.
När det gäller sommarblommor kanske man kan ta en rätt stor på en gång, lite beroende på vilken växt det gäller? På friland finns ju ingen begränsning. För stora blir dock otympliga.
Vill du ha malvan i kruka eller tänker du sätta ut den på friland? Den kan bli ganska stor över sommaren. Kanske måste du plantera om den flera gånger ifall du vill ha den i kruka.
Sensitivan/rör-mig-ej blir inte lika stor som malvan, den kan klara sig med en "normalstor" kruka. Jag var lite lat ett år och lät de små stå i den kruka jag planterat (direkt i vanlig jord också), en 9cm-kruka. De mådde inte så bra, det var för trångt, men de blev i alla fall ett par decimeter höga. Kanske det gått bättre om jag haft bara en enda i krukan, eller en större för några småplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.