|
anna_carolina
21-06-2004, 18:51
hej! vet någon när man skördar vitlöken jag har några från förra året jag satt ute i landet när ska dom skördas??sen har ja satt några i år typ i april- maj eller så kommer inte i håg riktigt när ska dom skördas?
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2004, 19:03
Det är olika skördetid för olika sorter, jag brukar gräva lite och se efter hur lökarna ser ut för att avgöra när de kan skördas. Ofta är mina lökar skördeklara i slutet av juli till början av augusti. Man ser på löken när den har delat sig i klyftor och det där skalet utanpå klyftorna har blivit lagom tjockt (väntar man för länge spricker lökarna upp och klyftorna hålls då inte ihop sådär fint i en stor lök men de brukar gå bra ändå).
Sorten Christo köpte jag från Åke T när jag såg att han stod i ett stånd och sålde utsäde. Han hade satt en lapp på vitlöken med exakt skördedatum men det skrev jag inte upp, tror inte man kan ha ett exakt datum för att skörda det är ju olika klimat år från år och olika förutsättningar beroende på vart man bor i landet.
anna_carolina
21-06-2004, 20:43
ok!!! de e första gången jag satt vitlök men jag grävde o kolla lite o den va liksom rosa och ungefär lika stor som en pingisboll lite mindre.....va tror du....ska ja vänta tills ja ser att den liksom har klyffter för de hade de inte än?då e ja helt säker på att den e klar alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2004, 20:47
Om du ska torka och spara lökarna så måste du vänta tills de har delat sig i klyftor och det dröjer nog ett bra tag till, men du kan skörda några plantor även nu och använda direkt i matlagningen som primörer.
Eva i Västerås
22-06-2004, 07:06
Prova att grilla ett par färska vitlökar. Jättegott med bara lite salt på. Klyv hela vitlöken och lägg den med skalsidan neråt på grillen. Mild fin vitlökssmak.
Förresten, jag brukar skörda för lagring när bladen börjar bli vissna i topparna och jag känner klyftor på löken.
Inte som vanlig lök, alltså, som man väntar med tills bladen helt lagt sig. Då har vitlöksklyftorna särat på sig, ytterskalet har vissnat bort, och man står med ett jättegäng separata små vitlökar som är odugliga att förvara. Det hände mig ett år. Sättlöken var ju OK, den skulle ju i jorden redan på hösten, men det var det året jag började marinera vitlök...
myskmadra
28-07-2004, 21:23
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-06-2004, 20:03) Det är olika skördetid för olika sorter, jag brukar gräva lite och se efter hur lökarna ser ut för att avgöra när de kan skördas. Ofta är mina lökar skördeklara i slutet av juli till början av augusti. Man ser på löken när den har delat sig i klyftor och det där skalet utanpå klyftorna har blivit lagom tjockt (väntar man för länge spricker lökarna upp och klyftorna hålls då inte ihop sådär fint i en stor lök men de brukar gå bra ändå). Hmmmmmmmm. Mina vitlöksplantor har snabbt börjat gulna och "lagt sig". Är det skördedags månne? Jag grävde upp en vitlök och den verkar ha bildat klyftor; är stor och kraftig. Kan man se på "ytterskalets" färg när den är färdig?  Hjälp vad jag känner mig mesig, törs inte skörda min vitlök utan stöd från Odla.nu..................
Titta i affärens grönsaksdisk, så här års brukar det finnas både färsk vitlök, (med en lite bit av skaftet kvar och inga tydliga klyftor. Och äldre vitlök, där man på utsidan ser tydliga klyftor.
Jag satte vitlök i höstas och den ser skördeklar ut men jag bara funderar på en sak...det kommer smålökar i toppen....ska det göra det?
CITAT (Tesa @ 29-07-2004, 12:56) Jag satte vitlök i höstas och den ser skördeklar ut men jag bara funderar på en sak...det kommer smålökar i toppen....ska det göra det? Det kan mycket väl komma smålökar i toppen, ibland är det tecken på stress (varierande väderförhållanden) men det är också sortberoende.
myskmadra
30-07-2004, 09:09
Nu har jag gjort det , grävt upp vitlökarna.  De ser fina ut och hänger nu som en fläta ute under tak. Hälsningar!
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2004, 11:58
Även här är vitlöken upptagen 
Aha, Åsa, vad bra med dina bilder, då förstår man mycket bättre hur det ska se ut.... "en bild säger mer än tusen ord...."
/ Anna
som ska ut o gräva o kolla i egna lådor nu...
Susanne i Linköping
01-08-2004, 22:18
Så stora vitlökar som Åsas kan jag inte skryta med, men väl flätor:  Fast såhär efteråt kan jag konstatera att det är bättre att låta blasten torka några dagar innan man flätar. Nybörjarfel!
snygga flätor wow, är det nån speciell sort du har? jag har thermidrome, och läste nyss i Truedssons vitlökshäfte att den sorten inte är den lättaste att fläta....
men nu har de torkat några dar, så kanske jag ska prova igen..hängde bara upp dem som åsa gjorde..
/ Anna
Susanne i Linköping
08-08-2004, 08:43
Mina är också Thermidrome, och Åke T menar kanske att de är svåra att fläta för att det blir stresslökar på en del. Det är möjligt att jag hade tur för jag fick inte så många med stresslök, det är de som ligger i knippor överst på bilden, resten gick bra att fläta. Nu har jag börjat fläta om några av mina flätor, eftersom de hunnit torka och då blir flätorna lösa och sladdriga. Men det har inte varit några problem att fläta om dem, bara jag fuktar knutänden först så att blasten blir mjuk igen och inte går av.
Att fläta gick förvånansvärt fort, det var puts och rensning som tog tid. Står det något om flätning i Åke Ts häfte? Själv tittade jag på en gammal, i matbutiken inköpt, fläta.
Så fina flätor!!! Hur förvarar ni vitlökarna sedan och hur länge brukar de hålla?
Susanne i Linköping
09-08-2004, 15:18
Flätorna på min bild är så lagom fina nu, när blasten torkade och krympte blev flätorna väldigt sladdriga. Jag har flätat om ett par av dem, och ska fläta om resten också. Hur de sedan ska förvaras vet jag inte än, det är mitt första vitlöksår (men definitivt inte mitt sista, hoppas jag)!
Susanne, vad ska du odla i de snygga "rutnätslådorna" (vill gäääärna se bilder på hur det ser ut med växter i också:) )? Har du använt vanligt tryckimpregnerat? Dimensioner?
I Åkes häfte stod inte mer än vilka sorter som var flätbara men i Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården hade hon tre bilder med tre olika sätt att fläta på....
ok, det är en konst att fläta få se hur jag gör, mina hänger o är torra o fina nu, i denna sommarvärme gick det fort!!!
/ Anna
Susanne i Linköping
09-08-2004, 16:37
Hej eml, kul att du gillar min SFG-låda!
Visst har jag odlat i lådan, och planen var att ta bilder men i början doldes hela härligheten av en fiberduk och nu är det mesta skördat och resten ser så risigt ut att jag skäms... det var ju premiärår för min SFG-odling så jag har gjort en del misstag som t ex att så kålrabbi av sorten Superschmeltz (stavning?) i framkant, och den skuggar alldeles för mycket. Vanlig liten kålrabbi gick mycket bättre. Men lådan var kul att ha och den kommer säkert till användning nästa år också.
Måtten är 120x120 cm invändigt, höjden kanske 15 cm. Materialet i sidorna är enkelt spillvirke (gratis från brorsan som har hus), ohyvlat, tror det är överbliven ytterväggspanel. Enda behandlingen är med linolja, mest rå. Rutnätet är av lyxig, färdigformad list (4:95 per meter på Byggmax, så två längder på 3,60 meter blev inte så dyrt). Rå linolja på det också, och lite färdigköpt "träolja". Kantbräderna är lite grånade överst nu, men rutnätet ser snyggt ut än.
Jag tog trots allt ett par bilder på odlingen för ett par veckor sen, ska försöka få in nån av dem i albumet om jag inte skäms alltför mycket.
Men nu måste jag till kolonistugan för att titta på vitlöksflätning i Lena Israelssons bok! Tack för tipset ALa!
Tack Susanne för beskrivningen och gääääärna bilder som sagt  . En fråga till bara, SFG=???
Scuare Foot Gardening.
Finns fina bilder i albumet!
brittingegärd
10-08-2004, 22:09
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-08-2004, 16:18) Flätorna på min bild är så lagom fina nu, när blasten torkade och krympte blev flätorna väldigt sladdriga. Jag har flätat om ett par av dem, och ska fläta om resten också. Hur de sedan ska förvaras vet jag inte än, det är mitt första vitlöksår (men definitivt inte mitt sista, hoppas jag)!  Jag har odlat vitlök i några år nu. I år har vi fortfarande kvar av förra årets skörd och den är fortfarande fast och har inte börjat växa. Vi förvarar vår vitlök i pannrummet där det är c:a 15-18 grader. Det går säkert lika bra inne i köket eller något annat tillräckligt varmt utrymme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|