Full version: Vad är detta 1?
cala98

oj, snett, men ni kanske kan vrida på huvudet eller datorn? wub.gif
yla
spännade bilde men jag kan inte gissa på nån av dom
sorry wub.gif
Lajo
Tror att jag såg något liknande i Slottsträdgården i Malmö ca 1 -1,5 meter hög växt som var en Vädd av något slag. Lättare att identifiera när den blommar. Fanns i färgerna lila, ljusgult och blå där.

/Lasse,
Ullet
Kolla in jättevädd, den liknar min men är osäker på blomstängeln. sleep.gif blink.gif
kerstin z5-6
Gulklint Centaurea macrocephala
Lajo
Jag tror du är lite styv i korken Kerstin smile.gif. Det kan knappast vara gulklint. De har inte skirt bladverk utan har blad som ser mer ut som maskrosblad. Titta på bilder på praktvädd så liknar bilden ovan dem betydligt mer.

Lasse
kerstin z5-6
Möjligt men har den knopp nu ? hos mej är det en höstblommande perenn ? och det var ett FÖRSLAG
Fö är det en cetaurea liknande knopp så jag gissar fortfarande på någon i det släktet , och mina svar är förslag -"inte ett försök att vara styv i korken "
Vet du mer än jag -varsågod
Det är fullt möjligt att jag har fel .
Lajo
Ursäkta mig Kerstin, det var inte meningen att såra dig (därav smile.gif )

Se bilder på Jättevädd på sidan

Alltomträdgård

/Lasse
Ullet
Det är sån jag har, växer som attan o omöjlig att döda så det är lika bra man tar hand om dom. smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Hos mej är jättevädden -Cephalaria gigantea

svår att få att överleva -verkar olika ,men det är ju så i trädgårdssammanhang
cala98
ja, nu i mitten blommar den med citongula blommor. Den är drygt två meter hög. Häftigt med den mitt i allt annat som jag tyckte var högt förr.... biggrin.gif det är nog en vädd av nåt slag
Evin
Det har ett klint huvud så jag kör med Kerstins teori
renate
Det är ingen Gulklint,någon sorts Vädd kan det vara.
Gulklint kommer här,har varit ute och tagit en bild av den i blåsten.

cala98

så här ser den ut nu
Ti bee
Jättevädd! smile.gif
Fenja
Absolut Jättevädd! Jag var hos en "blomvän" som har den i trädgården, den var en bra bit över två meter!! Hon har även jätteälgört som var lika magnifik, snacka om lilleputtkänsla!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon