Full version: Vad är detta 2?
cala98
Ullet
Kan detta vara jätterams?*osäker*
magiana
Nån rams är det nog inte, men vad det är vet jag inte.
AgnesC
Kan det vara en vit "Moses brinnande buske"?
Ullet
Ja, det ser det ju ut som!! smile.gif
Lajo
Visst är det en vit Moses brinnande buske (Dictamnus).
/Lasse
cala98
Kan den fröså sig? Jag har aldrig köpt nån... huh.gif
kerstin z5-6
Ja
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den kan frösås men den brukar inte vara lättgrodd via köpta frön (fröna bör vara ganska färska). Du kanske har fått hem något frö i någon planta, jord , gödsel eller liknande.

Ibland dyker överraskningar upp, själv har jag fått en massa chinodoxa som dök upp en vår, jag har inte planterat dem och inga grannar verkar ha den växten heller vad jag kan se.

Det är en vacker växt men man bör tänka på att det är en växt som kan orsaka brännskador så ha handskar på + långärmad tröja ifall du måste in i närheten av busken och plocka ogräs.

Giftinformationens info om Mose brinnande buske

Moses brinnande buske
Dictamnus albus
Växten, speciellt frökapseln, innehåller en olja som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända.

Symtom: Brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor. Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden.

Åtgärd: Tvätta med tvål och vatten. Skydda huden mot solljus under minst två dagar även om lokala symtom saknas.
Ewa L
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2004, 21:25)
Japp den kan frösås men den brukar inte vara lättgrodd via köpta frön (fröna bör vara ganska färska).
- - -
Det är en vacker växt men man bör tänka på att det är en växt som kan orsaka brännskador så ha handskar på + långärmad tröja ifall du måste in i närheten av busken och plocka ogräs.

Jaha, man lär så länge man lever!! Jag sådde den ute i februari. Jag har nämligen den absolut perfekta platsen för den.

(Inom parentes kommer jag snart att lägga ut samliga mina perenna frösådder med frågetecken. Märkte varje kruka med en beteckning och skrev in motsvarande beteckning + namn i datorn. Ordning och reda!! Det förutsätter alltså att inte datorn får virus och filen går åt h-e! tongue.gif Skall plåta när de har mer karaktärsblad och be om hjäääälp!) laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon