inte prästkragen...
Kanske en bolltistel?
Mvh
Fenja
Jag tycker det ser ut som ett ogräs

så själv hade jag nog rensat bort det. Det är inte vanlig åkertistel, men kanske en vägtistel, eller kanske en vacker perenn. Du får väl se
kerstin z5-6
22-06-2004, 19:57
Det du har är en Echinops -bolltistel -finns även vit , den blå är vanligast
Kerstin! Vad är det för blå vacker växt nere i högra hörnet på din bild?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
22-06-2004, 20:18
Det är Rysk marton Eryngium planum -Blaukappe " en av mina favoritväxter

Passar till allt och har tom blå stjälkar :)svar från K -till Fenja
Nej!! Det är inget ogräs utan en trevlig perenn. Min är nog mörkblåare än Kerstins.
Mvh
Fenja
Förlåt, men jag menade min växt...är DET ett ogräs?
kerstin z5-6
22-06-2004, 20:30
Din växt är den du ser på min bild -den VITA bollen -det är en fin perenn växt som jag inte tycker beter sig det minsta ogräsartat hos mig .
jag har alltså den vita varianten av bolltistel -den vanligaste är blå o det kanske är den du har cala -så inget ogräs def inte !
Jag o fenja talar om den lille blå som slunkigt med på bilden längst ner
Tack Kerstin, den är underbar! En Rysk martorn Eryngium planum Blaukappe MÅSTE jag ha! Är den ovanlig och svår att få tag på tro? Förlåt, jag tyckte att din bolltistel såg ljublå ut, min skärm är inte 100% färgsäker...
Mvh
Fenja
Jag har en jättedunge med blå bolltistlar utanför pannrummet. Den ska jag alltså vara rädd om?

Hade tänkt ta bort den annars..
kerstin z5-6
22-06-2004, 20:54
man gör som man vill i sin trädgård -Sälj de du inte vill ha -de kostar 37 -42 kr på plantskolan ..bolltistel alltså
Eryngium planum blaukappe är lätt att så själv -frö finns bla hos jelitto -den är -eller kanske var ? inte så vanlig på plantskolor -sist jag kollade -men det är nåt år sen ..
Fröspridning eller spridning överhuvudtaget är mkt ovanlig i mitt klimat från eryngiumsläktet
Har förstått att Bolltistel- Echinops är mer förökningsvilliga i varmare klimat än mitt
Ps Alpmarton -Eryngium alpinum -den har ni väl redan .. en spetsbrosch

i blått
E alpinum "superbum"
Jag har en som SER ut så... men det är fådd planta utan latinskt namn...
Mvh
Fenja
Jag tycker fortfarande att tisteln i fråga inte ser ut som en bolltistel (inte mina i alla fall) stjälken är inte alls så taggig på bolltisteln, färgen är mer grå än grön. Bolltistlarna (Echinops) sprider sig gärna och jag hittar dem överallt i trädgården, oftast i sandigare jord.
/Lasse
kerstin z5-6
22-06-2004, 22:09
Ditt album ?
*22many*
23-06-2004, 08:50
Jag har en liknande växt i min trädgård - och den värnar jag mycket om eftersom humlor och bin älskar den. När den blommar är det fullt med flygfän i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.