Full version: äntligen album!
magda
Hej!
Äntligen har jag fått fart på albumet! Inte hunnit leta rätt på bilder ordentligt (fullkomlig röra i min dator), men kolla gärna - speciellt på stenparti - VAD är det för växter?? Tacksam för svar! rolleyes.gif

/Magda
yla
va kul o kolla runt hos dej ,fina vovvar
oså blev jag sugen på vinter vit o ren o vacker snö rolleyes.gif tongue.gif
*Felix matte*
Inte för att jag precis längtar efter vinter och snö just nu, men den här bilden i ditt album ser ut som det vackraste julkort wub.gif
Fialotta

Jag blev störtförälskad i denna bild...åhhh, va stilig o gosig wub.gif

Förlåt att jag lånade bilden, kunde inte låta bli smile.gif rolleyes.gif
Fenja
Åh, vad roligt att du fick till det med albumet Magda! Vad är det för trevliga vovvar (raser) du har? Kan tyvärr inte hjälpa dig med blommorna!
Mvh
Fenja
magda
Hej!

Vad kul att ni lyckades få upp bilder här i inläggen - det var ju mer än vad jag lyckades med smile.gif .

Hundarna är av rasen tervuren (belgisk vallhund - den långhåriga) samt ungersk viszla (stående fågelhund, den korthåriga). Hjördis, vizslan, leker på bilden med min systers 10-veckors bullterriervalp som var här och hälsade på häromdagen. Det var fullt ös kan jag berätta - trots att det skiljer mer än 10 år mellan dem!

Ni får gärna hålla utkik i albumen - kommer att lägga in fler bilder, och ni får gärna berätta vad det är för sorts blommor om ni vet det rolleyes.gif

Apropå vinter, så kan jag ju säga att jag INTE är något fan av den, är en riktig fryslort - men den är vacker på bild!! Och åtminstone en av hundarna - gissa vilken tongue.gif - älskar denna kalla snö!

/M
Fenja
Om du vill ha bild i inlägget så måste bilden finnas ute på internet. Högerklicka på bilden, välj egenskaper, markera hela adressen utom hppt:// och kopiera den. Gå till inlägget, klicka på bildknappen och klistra in adressen, klicka på stäng taggen.
Mvh
Fenja
Ullet
Det ser ut som om dom små blommorna på stänglar är Saxifraga, stenbräcka. Den första vet jag inte vad det är.
amaira
Det här är min favorit:

Inte för att jag längtar till vintern precis, men det är en underbar bild.
Bilden på hundansiktet är också fantastisk *får ha-begär*

Ullet, är det de här som du menar är stenbräcka?

(har bara en närbild)

Ett löjtnantshjärta har du till vänster om stenbräckan. Men det kanske du redan vet.
(om det är stenbräcka)

Det vita i hörnet på första bilden kanske är silverarv?
Det lila som fylelr bilden... bladen påminner om kuddflox ... *gissar vildsint*

Jaha, bara inse ... stenpartiväxter är jag inge bra på.

Men snart dyker det upp någon som kan, är jag övertygad om.
Ullet
Gode tid, inte vet jag hur dom ser ut i närbild heller. biggrin.gif wub.gif Jag ser bara bladen o hur blommornas stänglar ser ut på bilden, det är dom närmast under löjtnantshjärtat, de rosaaktiga blommorna. Nedanför vet jag inte, men silverarv är det väl inte för de blommar väl inte på stänglar? (Himla många stänglar blev det. biggrin.gif ) Stenbräcka är o var vanlig stenpartiväxt häruppe i zon 5 (inte för jag vet om det är just härikring den är men zon 5 var det iaf. *S*)

Här har du länk till saxifraga: http://w1.911.telia.com/~u91113299/saxifra...0paniculata.jpg

Tror du visade en sådan vid närmare eftertanke. smile.gif har bara inte legat o kikat inuti dom . biggrin.gif laugh.gif
amaira
CITAT
har bara inte legat o kikat inuti dom

Det här var knivigt ... för jag har inte titta efter på avstånd... sleep.gif
Ullet
Tillsammans blir vi perfekta! laugh.gif En kikar utanpå o långt ifrån o den andra inuti... Perfekt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Kika på bilden, skönjer du inte de små "kulorna" i mitten av blomman? Jag tycks då se den, stammen verkar samma också... tongue.gif
amaira
Nää jag ser ingenting ... blink.gif Vi behöver nog komplettera med en tredje person, som kan se på lite lagom avstånd kanske?

Glasögonen tänker jag sätta på mig först när nyfikenheten vinner över fåfängan *försök till skämt rolleyes.gif *
Berith
Stenbräcka!! Äntligen har jag fått namn på en blomma som jag planterade för några år sen och sen letat id på. wink.gif Tackar!

Joo det ser ut som silverarv på första bilden, tveksammare på andra bilden om det är samma blomma, men ganska säker igen på tredje. blink.gif Och visst växer dom på stänglar!
renate
CITAT (amaira @ 22-06-2004, 08:54)
Det här är min favorit:

Inte för att jag längtar till vintern precis, men det är en underbar bild.
Bilden på hundansiktet är också fantastisk *får ha-begär*

Ullet, är det de här som du menar är stenbräcka?

(har bara en närbild)

Ett löjtnantshjärta har du till vänster om stenbräckan. Men det kanske du redan vet.
(om det är stenbräcka)

Det vita i hörnet på första bilden kanske är silverarv?
Det lila som fylelr bilden... bladen påminner om kuddflox ... *gissar vildsint*

Jaha, bara inse ... stenpartiväxter är jag inge bra på.

Men snart dyker det upp någon som kan, är jag övertygad om.

Kan det vara Skuggbräcka?,bilden blev inte bra,min hade inga prickar tror jag måste går ut en gång till.
Anm:Gulliga hundar du har.//Renate med hund och katter.
Berith
Men så här kan ni väl inte göra? ohmy.gif När jag tror mej fått ett namn på en okänd blomma så finns det alltså andra att välja på. Måste också ut och kolla närmare för att vara riktigt säker....
amaira
Hej Renate! Äntligen en människa med "mellansyn" ohmy.gif

Kära nån då, skuggbräcka ... vad mycket det finns.

Berith, man ska inte ropa hej förrän man gått över ån, eller nåt ...

Jag är inte helt säker på att vi vet vad det är...

Kan bara krasst konstatera, att jag har ingen aniiiiiiiing...
Förr eller senare dyker det nog upp hjälp...
amaira
Det är nyttigt med frisk luft och motion Berith! Tacka oss! tongue.gif
renate
CITAT (amaira @ 22-06-2004, 10:15)
Hej Renate! Äntligen en människa med "mellansyn" ohmy.gif

Jag tror jag hittade den Stjärnbräcka,Saxifraga Stellata.
amaira
Nää, det är inte min... ohmy.gif

HJÄLP NÅN, här blir bara fler och fler saxifragor

...sax ... frågor ... är det nån som är klipsk nog att svara på saxifragafrågor? *nytt försök att vara rolig... ohmy.gif )

(edit:nää vad jag stavar illa!)
Ullet
http://www.saunalahti.fi/sjostrom/perenna/...xifumbrosa.html

Här är skuggbräckan iaf. Ser ut som amairas närbild. *S*Med fläckar o allt.
Ullet
Sen är det ju skillnad på de olika bräckorna också, en stenbräcka är inte en stjärnbräcka som inte är en skuggbräcka osv... biggrin.gif
amaira
Skuggbräcka... YES där är den!

Sådärja, nu har jag fått svar på min fråga ... efter att ha kapat Magdas tråd ... ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Det var inte meningen...
Nu återstår "bara" Magdas frågor...
renate
CITAT (renate @ 22-06-2004, 10:23)
CITAT (amaira @ 22-06-2004, 10:15)
Hej Renate! Äntligen en människa med "mellansyn"  :o

Jag tror jag hittade den Stjärnbräcka,Saxifraga Stellata.

Nu fick jag en lite bättre bild,fler nya bilder i album stenparti.
renate
CITAT (Ullet @ 22-06-2004, 10:32)
http://www.saunalahti.fi/sjostrom/perenna/...xifumbrosa.html

Här är skuggbräckan iaf. Ser ut som amairas närbild. *S*Med fläckar o allt.

Du har rätt Ullet,det är Skuggbräcken! Äntligen!!
Berith
CITAT (amaira @ 22-06-2004, 10:16)

Jaha? blink.gif

Var ute strax förut och kollade - Jösses vad små blommorna var! - min har appsilut nåt rödmönstrat men än vågar jag inte svära (högt) på vad det är exakt. Ska ta tubkikaren till hjälp för att slippa kröka rygg varje gång jag är på upptäcksfärd....
Ullet
CITAT (Berith @ 22-06-2004, 15:48)
CITAT (amaira @ 22-06-2004, 10:16)

Jaha? blink.gif

Var ute strax förut och kollade - Jösses vad små blommorna var! - min har appsilut nåt rödmönstrat men än vågar jag inte svära (högt) på vad det är exakt.

*storskrattar*
Ser dej framför mig Berith där du ligger på knä tre meter framför blomman med ett teleskop framför dej. *S*

Sen dansar jag Ricki Lakedans bara för att jag hade rätt! *go Ullet, go Ullet, go Ullet* wink.gif wink.gif
Blomstertanten
Ska genst springa ut och lägga mej på blöta marken för att se efter om det verkligen är skuggbräcka jag har ! tongue.gif
Har aldrig sett att blommorna va prickiga förut ! ohmy.gif
magda
Vad kul att jag fick så många svar i denna diskussion smile.gif - även om mina rosalila bollar inte vart identifierade. Skall ta litet nya bilder imorrn - kommit upp ännu mer nytt (som dock rådjuren kapat en del av sad.gif suck ) som ni kanske kan identifiera. Ska försöka få litet mer tid vid datorn oxå, så jag kan få litet ordning på bilder som ligger huller om buller på min dator. Tyvärr är många för stora sad.gif för att få plats i albumet.

/Magda
Berith
CITAT (Ullet @ 22-06-2004, 16:05)
Ser dej framför mig Berith där du ligger på knä tre meter framför blomman med ett teleskop framför dej.

Njaee, jag ligger inte och kikar, det finns ju stativ. wink.gif Och joodå, blommorna var alldeles pyttiga och söta och rödprickiga.
amaira
Jag ligger och kikar! biggrin.gif

Väntar med spänning på fler bilder Magda!

När bilderna är för stora, så minskar man ner dom (eller vad det heter, komprimerar kanske)

Visserligen gör jag det själv hela tiden, men vad jag gör och hur, har jag ingen aaaaaaaaning om, så här ger jag plats för en mer tekniskt begåvad instruktör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon