Margaretha
Har en Clematis på min inglasade balkong - Pink Champagne - som nu är inne på år två. Jag hade läst på ordentligt, efter att ha misslyckats med den första jag satte dit, så jag klippte lite försiktigt i mars, april så att den inte skulle bli för stor innan rotsystemet hade hunnit utvecklas.
Och den har skjutit fint och sett pigg ut. Nu vissnar den i topparna, inte alla på en gång utan någon topp i veckan. Jag klipper dem och sedan står det stilla så.
Idag när jag klippte bort ett par toppar såg jag att där nog var lite, lite spinn. Men kan det verkligen få den här effekten? Vissnesjuka, det går väl snabbare? Och då vissnar väl hela växten?Jag tror nämligen att det var det som drabbade den förra som jag satte på balkongen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Kan det vara för lite näring i krukan, för lite/mycket vatten?
Spinn är ju så svårt att bekämpa när man inte kan sätta växten i badkaret.

Vad gör jag? Jag vill gärna se den blomma, men klipper jag bort alla toppar så lär det väl inte bli mycket av det. sad.gif
kristerh
Det är inte så att du har för varmt på den inglasade balkongen?
kan bli rätt varmt när solen ligger på wink.gif

Spinn bekämpas bra med provado plus (sprayflaska) se till att du får rätt det finns två sorters provado.
Spraya inte för nära plantan då kan du få frostskador.
krister
Margaretha
Ja, visst blir det varmt där, men jag har alltid öppet på dagarna så att det blir lite vind och dessutom står clematisen inte i solen.
Det känns inte bra att behöva använda gifter på en balkong, men det kanske inte finns något val.
Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon