råse-marie
rolleyes.gif Oj va kul vi ska åka till Kolmården och bo på Vildmarkshotellet.
jag har aldrig varit där så det ska bli spännande.
Det är första gången på över 5 år som vi åker iväg så det är efterlängtat.
Jag hoppas att det blir goood wub.gif frukost buffé.
Näcken
Berätta hur det är. Vi funderar på att åka dit med vår 1 och 4:åring.
råse-marie
Det ska jag göra smile.gif Vår tjej är ju oxå 4 nu så jag hoppas att hon kommer att uppskatta resan.
MimE
Vi var där för 3 år sedan med vår 3-åring och hon älskade det!!!

Mitt råd är att ni besöker parken under två hela dagar.
Dag 1 betar ni av så mycket ni hinner, dag 2 fortsätter ni där ni var och kanske återvänder till någon favoritplats.

Om ni inte har en barnvagn med stor "bagageplats" så hyr en kärra. Det är skönt att slippa släpa på eventuella väskor, jackor m.m.

Trevlig resa!

/Mimmi
Kana
Åh, så roligt laugh.gif Jag är barnsligt förtjust i allt vad djur och djurparker heter och i sommar ska vi också åka till Kolmården (fast vi inte har några barn tongue.gif )

Vi funderade faktiskt på om man inte ska passa på och vara där i två dagar när man nu ändå har åkt liksom? Du rekommenderar alltså det MimE?

K.
råse-marie
Vi betalar runt 2000:- för hotell 2 dagar med allt i djurparken + frukost.
2 vux och ett barn.
MimE
Att hinna se allt på en dag blir väldigt stressigt tycker jag.

Parken är ganska backig på sina ställen så vid fint väder passar det bra att ta raster i de värsta backarna och bara njuta av utsikten.

Om man har tillgång till bil så rekommenderar jag att bo inne i Norrköping. Där kan man strosa runt, äta gott (+ ett glas vin?) m.m. på kvällen.

Vi bodde på Centric Hotel:

----------
Adress:
G:a Rådstugugatan 18-20
602 24 Norrköping

Telefon: 011-12 90 30

Fax: 011-18 07 28

E-post: info@centrichotel.se

Hemsida: www.centrichotel.se

Läge:
Centralt beläget, ca 300 m från järvägsstationen.

Beskrivning:
27 rum. Vänliga priser. Stora, luftiga rum med dusch, WC och kabel-TV.
Tillgång till dator och internet. Fri parkering och stor frukostbuffé.
Förmånliga Kolmården-, golf- och fiskepaket.

Pris:
2004: Enkelrum 695:- (helg och sommar 450:-), dubbelrum 770/825:- (
helg och sommar 540/640:-). 135:-/extrabädd. Barn fritt t o m 5 år i föräldrars säng.
----------

Hotellet var lugnt och trevligt med god frukost och hade även tillgång till garage (avgift).

Vi körde från Göteborg och valde att dag 1 köra upp till Norrköping och ta in på hotellet, dag 2 Kolmården, dag 3 Kolmården samt hem till Göteborg igen. Detta upplägg gjorde att det blev stressfritt och vi njöt verkligen.

Turistbyrån i Norrköping:

-- Destination Norrköping
-- 601 81 Norrköping
-- Tel: 011-15 50 00
-- Fax: 011-15 50 74
-- E-post: info.destination@norrkoping.se

kan ge mer information och bra paketpriser.
Kana
Åååh, du är ju rena turistbyrån ju laugh.gif

Vi har lite andra ärenden (bröllop!) i Linköpingstrakten och ska därför bo i Linköping men tack så mycket för tipset om hotell, jättebra!

Jag tror att vi ska göra så som du föreslår, åka dit på söndagen, gå på Kolmården på måndagen och tisdagen och så åka hem på tisdag em/kväll.

Tänka sig, här får man semestertips på ett odlingsforum, det är bra roligt med Internet ändå!

K.
annchapanncha
Kolmården är jättemysigt.

Vi har varit på Vildmarkshotellet åxå. Jag kan rekomendera Buffeén till middag, om den är kvar. Mera för barne att äta, och gott.

Sen på Kolmaården kan jag varmt rekomendera rovfågelvisningen. JÄTTE JÄTTE Spännande. Man får se hur rovfåglar fungerar, och det är på mycket bra nivå för även ganska små barn.

Ha en jättemysig tid på Kolmården.
cic
Jag och min sambo ska oxå till Kolmården i sommar.. Fast vi har inga barn! laugh.gif Jag är så innerligt förtjust i alla djur att jag blir fem år så fort minsta lilla djur fångar min uppmärksamhet.. rolleyes.gif

Undra hur jag kommer bli som förälder? tongue.gif
Kana
Kul att höra att det finns fler som jag biggrin.gif Det bästa med zoo neligt mig är Barnens zoo med "klappgetterna"! Min sambo har slutat skämmas för mig för länge sedan wub.gif

K.
MimE
cic och Kana,

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Får jag också va' med i er klubb?
Jag är också barnsligt förtjust i ALLA djur (förutom de med åtta ben, getingar och skorpioner), speciellt fåglar.

annchapanncha,
Jag håller med, rovfåglarna var jättekul att se.

Ett semestertips till:

Om ni är i närheten av södra Jylland (Danmark) så ta en tur till Lejonparken (Loeveparken) i Givskud (ligger i närheten av Jelling ("vikingastan") och Vejle.

Det är en safaripark med minst lika mycket djur som safarirundan i Kolmården och det bästa var att det fanns parkeringsplatser med jämna mellanrum så att man kunde kliva ur och komma närmare djuren.

Dessutom fick man köra hur många varv som helst. Lejon-delen körde vi runt tre gånger. laugh.gif

Och Kana, det fanns getter att klappa. wink.gif

Entre: Vuxna 110 DKr (ca 135 kr), Barn 55 DKr (ca 68 kr)

/Mimmi
Kana
Åååh, lejonparken är kanon, var där några gånger som liten med mina föräldrar, dit skulle jag verkligen vilja åka igen! (Och jag vill minnas att man till och med fick mata klappgetterna? Eller var det på något annat ställe tro...)

K.
Eva i Norrköping
Måste bara passa på att göra reklam för Norrköping, när tillfället nu ges! Jag tror stan är lite okänd i "turistsammanhang", men den är verkligen värd ett besök. Särskilt vill jag rekommendera en promenad i det gamla industrilandskapet, och där särskilt Arbetets museum. Låter kanske som ett trist muesum, men det är det inte, de har alltid jättespännande och annorlunda utställningar! De har ett nytänk som inte alltid är så vanligt.

Sen är Åbackarna en helt fantastisk promenad med jättefina rabattanläggningar längs promenaden ,och en Örtagård invid Femöresbron. Avsluta med en fika på Färgargården, i en underbar miljö! Måste ses!

Välkomna till Norrköping!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon