Full version: Järnekshäck?
ElinG
Jag jobbar på Kaggeholms slott på Ekerö i sommar, bland annat med den något förfallna trädgården. En gammal ekhäck finns, men behöver bytas ut. Min fundering är om man skulle kunna plantera Järnek i häck och bara låta den växa ungefär en meter. Det skulle vara vackert med en helt vintergrön häck, som är dekorativ året om.

Tacksam för svar!
Lajo
Järneken är visserligen vacker, men inte vidare härdig. På de flesta sorter rekommenderas bara zon 1. Tråkigt i en häck om plantor fryser bort eftersom det är svårt att ersätta enstaka. Dessutom bör man tänka på att bären är giftiga. Som vintergrön tycker jag liguster är fin.
/Lasse
Gossen Ruda
En ekhäck låter lite märkligt men det funkar säkert. En järnekshäck kanske skulle gå, det beror nog på hur utsatt den skulle stå. Plantorna i en häck kanske skyddar varandra. Den tål klippning och vill man inte ha bär kan man bara sätta hanplantor, den är tvåbyggare.
Cilla
Jag vet inte hur Kaggeholms slott ser ut, men om du vill formklippa i vintergrönt så finns ju idegranen, också arter av denna som inte blir så stora om du bara vill ha enmetershöjd.

Buxbom är ju annars traditionellt i slottsmiljö. Avenbokshäck kanske är det som liknar en ekhäck mest, men så låg som en meter vet jag inte om det finns en variant som blir bra av.

Kan du tänka dig något högre och helt okonventionellt för slottsmiljö så är enen en bra, skyddande smalhäcksväxt. Finns en i E-plantsystemet som är jämt i växten.
Hannele
Järnek passar till formklippning, har sett många fina exemplar i Skåne och i England.
Äggformat är vanligast, jag har ett litet projekt på furkantigt,
kompisen har stammat upp ett par järnekar, vackert.
Tänk på att du måste ha både han- och honplantor för att få de vackra röda bären.

Ilex meserveae hybriderna klarar zon 4 och
Ilex meserveae 'Blue Maid', Ilex meserveae 'Blue Boy' zon 5-6.

Mina står ganska torrt, nära huset.
ElinG
Tack för alla tips! Faktum är att det redan står en ekhäck i slottsparken som är väldigt trött, och det vore kul att fortsätta den traditionen om än med en annan "sort". Att bären är giftiga gör ingenting, kanske håller det de envisa rådjuren borta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon