Full version: Chili-skötsel
Siri
Här verkar ju vara en del som kan det här med chili, så jag ber om råd,,

Ska få en planta av okänd sort som levt sitt liv inne.
Om jag nu har den ute i kruka på sommaren kan jag utan problem ta in den till vintern? Är den flerårig /ettårig?
Vad ska man tänka på när det gäller skötsel?
KURT
Du skall till att börja med ta ut den lite försiktigt så att den får acklimatisera sig (inte hela dagar till att börja med,gärna i skugga). Sedan vill den ha det varmt (svårt utomhus nu) och inte för mycket drag. Det går bra att ta in den till hösten, även om de brukar bli ganska stora.
Gurkan
Min erfarenhet är att chili sköter sig bra på egen hand bara den har en rejäl kruka (gärna 5liter eller mer) med bra jord och får vatten när den är torr. Om det inte redan är gjort, plantera om den i en rejäl kruka och låt den stå soligt och skyddat. Håll koll på den den första veckorna så att den inte blir helt grillad i solen, ställ den i halvskuggat läge om du är tveksam.

Det brukar gå bra att övervintra chiliplantor, vanligt inomhusklimat kan nog vara i torraste laget på vintern men det funkar. Jag brukar beskära ordentligt, ta bort alla småkvistar och halvvissna/angripna blad. Man kan beskära ganska hårdhänt och forma plantan som man vill, inte ens att kapa stammen vid marknivå tar kål på den, nya skott skjuter ut. Exakt rätt tid att beskära vet jag inte, jag klippte lite på hösten när jag tog in dom och sen lite till på våren för att snygga till det hela.

Så fort ljuset börjar komma tillbaks sätter dom igång att växa och blommar tidigt (första skörden i April/Maj).
Vattna sparsamt och ge ingen näring under vintern.

Mina har stod i ett knustorrt/varmt söderfönster över ett element hela vintern och klarat det men det är nog långt från optimalt. Denna vinter ska dom få bo på min inglasade balkong ist. och det blir nog ännu bättre.

Tänk bara på att din chili förmodligen kommer att vara full med alla möjliga småkryp (i mitt fall var det spinn) till hösten som kanske sprider sig till andra krukväxter om du inte är försiktig.
eml
Jag har också övervintrat chili och paprika i både rumstemp i SV-fönster och svalt (12-15grC) med extralyse. Den senare metoden är klart att föredra, chilisarna som stod så fortsatte att blomma och sätta frukt mest hela vintern (inga mängder men ändock), de i rumstemp såg ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" (men överlevde). Ett år testade jag övervintring i garaget (8-10grC) med extraljus men de chilisarna dog, så jag antar (!) att det var lite för kallt. Jag har tidigare inte klippt ner dem, men ska göra det i höst dels p.g.a platsbrist och dels för att få dem mer hanterbara. Förhoppningsvis minskar det risken för bladlöss något också och förenklar ev. "lus-bad" (upp och ner i en hink med vatten+såpa i 20-30 min).
Siri
Tusen tack för snabba svar och massa tips! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon