Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2004, 11:30
Var på promenad i ett naturreservat på morgonen och många tallar längs gångvägen är ringbarkade, är det någon som kan komma på någon orsak till varför man gjort såhär tallar brukar ju inte skjuta rotskott.
Om man vill ha döda stående tallar för insekter och insektsätande fåglar = hackspettar så skulle man ju kunna öka mängden döda stående träd. Men eftersom det är länstyrelsen som sköter naturreservaten så bör de veta om det verkligen är en planerad "naturvårds aktivitet" . Jag skrev en gång och frågade varför de täckte marken med en massa halm i ett naturreservat, men det visade sig att de ville försena tjälen för att hinna sanera ett militärt övningsfält från ammunitionsrester.
I detta fall tycker jag att det ser skumt ut att det är just träd vid stigen som barkats, och det verkar inte heller vara speciellt effektivt gjort.
Ja detta ser konstigt ut. I ett naturreservat borde anledningen vara att öka beståndet död ved, men lite underligt att välja träd nära stigen är det ju. Kan det vara okunskap om tallars rotskottsförmåga, eller är det ett experiment?
Om man vill ha ett virke som har självimpregnering för lång tid framåt kan man göra en spiralbarkning en tid innan fällnig. Då stressas trädet att skicka mängder av näring genom de mindre partier man lämnar. Men sådant brukar man inte syssla med i naturreservat.
Om du ringer och frågar Åsa vore det intressant att höra svaret.
Gossen Ruda
22-06-2004, 19:59
Mycket intressant att veta. Jag tycker det ser ut som nån trädhatare varit framme med yxan.
wolkenkrabber
22-06-2004, 20:45
jag skulle också misstänka att någon haft tråkigt och velat sabotera eller något dylikt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.