Full version: Akleja
norpan
Jag tror jag blir tokig! Nu är det andra året som jag försöker med akleja. I år kom de jätte fint och jag planterade om dem. Nu håller de på att dö igen. Vad gör jag för fel? Ska jag plantera ut dem i landet eller vänta till nästa år? Just nu bär jag dem in och ut beroende på vädret, vattnar underifrån. Står de för mörkt kanske? Har dem i förrådet där det är ganska så ljusfattigt. HJÄLP!! Någon som har något bra förslag och kanske vet vad jag gör för fel?

//Norpan
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt vart du bor men akleja brukar gilla att vara utomhus planterade i rabatterna. Hos mig är det värsta ogräset jag missar ofta att klippa bort frökapslarna och då blir det aklejor överallt sommaren därpå. Så känner du någon som har akleja tigg fröer när frökapslarna mognar och släng ut dem där du vill ha dem och du lär få en massa aklejor på den platsen.
norpan
Kanske var lite otydlig i min fråga. Jag köpte fröpåsar i våras och har alltså försökt driva upp akleja själv. De kommer ju inte att blomma för än nästa år, så nu undrar jag om jag ska plantera ut dem nu (de som fortfarande ser ut att leva) eller om jag ska vänta till nästa år?
Jag vet att akleja ska vara utomhus i rabatterna och att de sprider sig som ogräs...

Finns det inte någon som har drivit upp akleja själv?

//Norpan zon 1
Fenja
Jag driver upp mina inomhus på våren, skolar om och låter den stå ute i kruka och vänja sig att bo utomhus och vid sol. Jag planterade ut årets aklejor i rabatt nu i veckan.
Mvh
Fenja
Ti bee
Jodå, jag skulle tro att det dräller av akleja-uppdragare här... smile.gif

Här har du mina erfarenheter:
Köpt och bytt till mig en hel del olika sorters aklejafröer och har velat dra upp dem inomhus för att "hålla koll" på dem, hade inte så många fröer av varje sort.
Vissa sorter har grott som ogräs, andra bara några få och vissa inte alls. En väldig blandning i grobarhet, och då har jag ändå kört kylskåpsmetod på allihop, på de envisa upprepade gånger.
Vissa gror alltså som tokiga, andra knappt alls, kan kanske bero på hur gamla fröerna är, det är den känslan jag fått.
Hittills tycker jag att köpefröerna grott sämre än de jag bytt till mig från privatpersoner, men å andra sidan så är ju privat-fröer av akleja inte helt "sort-garanterade" eftersom aklejorna korsar sig så vilt.

Jag tror nog att du borde se till att aklejorna får mer ljus kanske. Aklejor tycks gilla ljus, i min uppfattning.

Försök inte att ha dem i inomhus/förrådsmiljö över vintern. Jag gjorde det misstaget i vintras, för en del av mina hade kommit igång sent och kändes för små i september för att tas ut. Sommaren har bara börjat!! Försök få ut dem i ljuset och avhärda dem, låt dem växa på sig under sommaren istället! Mina övervintrande inomhusaklejor drabbades av gråmögel i vintras ( inte kul!) och dog nästan allihop. Tack och lov så hade jag flyttat ut de flesta till växthuset och där övervintrade de alldeles utmärkt i sina krukor.

Mer ljus! Ut med dem, nu eller senare (efter ordentlig avhärdning).

Lycka till! smile.gif
norpan
Tack så hemskt mycket Ti bee och Fenja för era råd!! Skönt att veta att det inte bara är mina fröer som verkar vara lite krångliga. Ska försöka ha dem ute i krukorna så mycket som möjligt nu och sen plantera ut dem när de ser starka ut.

//Norpan zon 1
kerstin z5-6
MEN , att bära växter in och ut -det är ingen hit ....
ingenstans på jorden är det jätteljust + 10 -+15 och blåsigt på dagen och + 24 varmt o mörkt på natten -
Har de värsta frostnätterna gått -bär ut sådda perenna växter , lägg på frostväv om du är rädd för nattfrost -men ! bär aldrig in dem igen i rumsvärme !
De avhärdas inte alls på det viset
Efter två v ute på det viset kan du plantera dem -även om de är mkt små
Detta är storleken på bergsvallmon -när den hamnar på växtplatsen
småvallmo ohmy.gif
Ti bee
Hänger på där! Jag har satt ut mina småplantor under fiberduk istället för att kånka ut o in. Borde nog ha skrivit så istället, för jag föredrar Kerstins metod. smile.gif
kerstin z5-6
Åja Kerstins metod är nog lite för pretty:) smile.gif Finns nog många som gör så smile.gifsmile.gif men tack för komplimangen !!Tii bee- behövdes för jag är :

Lite lessen idag för min hund är sjuk o nyopad -kvar på sjukhus o jag vet inte utgången på detta än ... sad.gif
Ti bee
Usch då! Hade en liten (nåja... sleep.gif ) missa som opererades för juvercancer nyligen....det känns i magen och hjärtat när man måste lämna dem på sjukhuset!
Vad felas hunden din?
kerstin z5-6
Jag trodde det var "vanlig " livmoderinflammation , då hjälper ju att ta bort den ..men det var cystor på allt möjligt ,och en del blödning -så jag får inte veta förrän i morgon hur det går -suck .. sad.gif
Fisan
Usch då Kerstin, tråkigt att höra. Hoppas det går bra för vovven din wub.gif
kerstin z5-6
Tack !.vi får se i morgon .
Ti bee
Blev tvungen att springa till liten 2-åring....

Jag håller tummarna för din hund!
Vår missa har opererats 2 gånger för cancer nu, denna gång så var det en ganska omfattande operation (ärret är väl 15-20cm långt) och de har tagit bort ett antal tumörer. Hon mår bra idag! Jag hoppas att de kan hjälpa din hund på samma sätt!

Alla välgångsönskningar!
kerstin z5-6
Tack ! Ni är riktiga klippor när man behöver er laugh.gif
Känns bättre nu

wink.gif
*Felix matte*
Så tråkigt det som drabbat din hund, Kerstin! Vi håller tummar och tår för att det ska gå bra! wub.gif
Fenja
Kerstin! Jag lät operera min schäfertik när hon var sju år för livmoderinflammation och de drog loss knölar som fanns ända fram i bringan. Några kunde de inte ta bort för att operationssåret skulle bli för långt. Hon kom hem och levde tills hon var 14 år, då jag fick ta bort henne på grund av ålder. Det är väldigt gammalt för en schäfer. Så ha hopp, det kan gå vägen också!
Tänker på dig och din vovve!
Fenja
Copycat
--
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon