Genom din grundlighet får alla vi andra något att fundera över Eva, tack för det! Ursäkta om detta blir långt, men som beskärare är verktygen lite av ens vänner (och ovänner)...
Tre grundtips som jag tycker borde passa alla som klipper och beskär:
- undvik sekatörer med fast motstycke, dvs sådana där saxbladet går emot ett stålstycke. Dessa är inte ens bra i första klippet, och man har dessutom ingen kraft med dem. Sekatörer ska ha pelikanskär, dvs saxbladet ska glida över motstycket.
- strunta i att försäljaren kanske skrämmer dig med skrytet om att "dessa använder proffsen". För ju mindre man klipper och beskär, desto bättre kvalitetssekatör behöver man. Ett proffs har (i bästa fall) betalt för att hålla på med sina verktyg, kanske 30 minuter per dag...
- när du testar olika sekatörer på mässor och i handeln - låt dig inte förledas i att klippa av en provpinne med armarna i midjehöjd. Prova som det ser ut i verkligheten istället: Sätt ena änden på pinnen mot en vägg, ovanför huvudet eller mycket nära marken. Vrid handleden så att handflatan pekar utåt. Klipp nära väggen och se om det känns hyfsat bekvämt och om skäret kom där du trodde. Testa också att klippa med spetsen av saxen, inte endast med mitten eller inre delen. Blir det bra snitt? Håll sekatören med utsträckt arm ett tag ovan huvudet och vrid handelden inåt och utåt. För tung?
Vilka sekatörer jag har kommit att gilla har varit beroende av
- vad jag använder dem till (rosor eller grenar på ett träd eller att göra finfördelat gräsklipp). En sekatör som ska klippa gräs måste kunna skruvas åt i saxen lätt, gärna ha ett långt saxblad, medan den inte behöver ligga perfekt i handen. En sekatör som ska kunna klippa grövre grenar ska ha allt utbytbart och ligga mycket bra i handen och dessutom ha tillräcklig utväxling (ofta längd på handtaget) för att man ska få kraft också med vriden handled. En sekatör som man ska beskära fruktträd med måste kunna komma in överallt mellan grenar etc - motstycket (som saxbladet glider på) måste vara tunt. De flesta är ALLDELES för tjocka. Man måste också kunna vrida handen och ändå kunna beskära en gren - saxbladet ska alltid ligga invid grenkragen. Ställer höga krav på handtaget.
- vilken greppstyrka man kan/vill upparbeta (man eller kvinna spelar inte så stor roll, man upparbetar i första hand teknik, i andra hand speciella muskler och dessa växer snabbt på alla människor). Ofta är de sekatörer som ser kraftiga ut de som ger sämst kraft i klippet. Måste testas.
- hur mycket man klipper/beskär per gång. Klipper man en kvart varje dag eller fem timmar en dag under sommaren. Klipper man lite varje dag är det inte livsnödvändigt att handtaget känns helt perfekt, men däremot att bladen går att byta och saxen skruvas åt så att sekatören hålls vass. Bladen ska inte kosta skjortan och försäljaren av sekatören ska ha dem vid försäljningstillfället - köp ingen sekatör av någon som inte också samtidigt kan sälja ett blad! Mer än 50 eller i värsta fall 100 spänn ska man inte behöva pröjsa för ett blad. Det andra som pajar på en sekatör är fjädern som drar ut saxen automatiskt, dessa ska kosta under 50 spänn. Köp ett extra blad och en extra fjäder när du ändå köper sekatören.
Jag använder mest Felco 6, 2 och 12. Eftersom jag beskär träd 2-10 timmar per dag i perioder under året behöver jag byta och använder 2 eller 3 olika per dag. Att jag väljer Felco är för att de flesta trädgårdsbutiker har reservdelar till de flesta av deras sekatörer.
Andra erfarenheter som jag dragit :
Rullande handtag är bra om man beskär mycket och är beredd att skruva lite med sekatören när man håller på (handtagen hoppar ur oftare liksom fjädern). Kräver att man håller på ett tag för att man ska bli vän och stabil med det.
Kopior av de dyrare märkena: Har jag med stort hopp testat många gånger. Bland annat tänkte jag för ett par år sedan att döda kvistar (som sabbar skärpan med ett enda klipp) skulle jag väl ändå kunna ha en billigare sekatör till. Men icke. Det är en avsevärd skillnad mellan en 200-spännare och en för 500 spänn - som är större än 300 kr. De billigare slöar ned sig med en gång, rostar, går inte att skruva åt (saxbladen glipar) etc etc. Dessutom är de ofta klumpigare - mostycket kan vara 1 cm tjockt och man kommer inte in n¨ågonstans och sekatören blir för tung. I komposten med dem!
Om du klättrar i dina fruktträd och är ovan vid det bör du stänga sekatören mellan att du flyttar dig i trädet eller på stegen. Då bör stängningsmekanismen (låset som gör att sekatören är stängd) vara bekväm och inte ge blåmärke efter ett par, tre stängningar. Felco är inte världsbäst på stängningsanordningarna, och därför kan man behöva ett hårt läderetui som man spänner runt midjan och lägger den öppna saxen i. Eller så tar man en sekatör av de som koipierar och tar deras större, bekväma stängningsspakar och skruvar på.
Och du som tycker det är tungt att beskära träd. Har du testat Felcos 6:a? Den säljs "för små händer", men passar bra för stora labbar också. Har en utväxling bättre än någon annan jag testat. Mindre blad, smalt motstycke som man kommer in överallt med. Och man klipper lätt grova grejor med den!