Eva Swahn
Vilken sekatör ska man köpa?

Nu har tidningen "Hemträdgården" kommit och där har de testat 26 olika sekatörer. Väldigt bra. Men jag som inte kan bestämma mig för nånting behöver ledsagas av andras erfarenheter.

För en sak har jag bestämt mig för: aldrig mera köpa billiga, dåliga sekatörer! Jag har flera som ligger och skräpar och som inte går att använda till nått. Nu ska dom ut ur huset.

Hemträdgården föreslår att man kanske ska ha två stycken; en mindre för daglig puts och en större för grovjobb.

Men det finns så mycket som man ska tänka på: härdat stål? teflonbelagt stål? xylanbelagt stål? specialslipat stål? klibbskyddat stål? rostskyddat stål? fast motskär? utbytbart skär? justerbart? trådsax? hävarmsmekanism? handtag av plast? glasfiberförstärkt polyamid? av aluminium - med eller utan skumgummi? eller bara gummi eller gummiliknande? eller rullhandtag???

Hjälp - jag klarar inte det här wacko.gif
Monique
rolleyes.gif Med risk för reklaminslag rolleyes.gif

Felco är den, i mitt tycke, i särklass bästa. Den håller, det finns reservdelar, man kan glömma den ute utan att den blir förstörd, den har röda handtag så att den syns i grönskan, den klarar grövre vedartade stammar, den är användarvänlig, den går att slipa. Den är lite dyr...

Felco wub.gif
Eva Swahn
Jag struntar i om det kan tolkas som reklam. Vi kan väl prata skit om några då, för jämviktens skull. Det här är alltså inte reklam utan information!

Testet jag hänvisar till är alltså i Hemträdgården nr 1/2003. För dig som inte känner till tidningen så ingår den i medlemskapet om man tillhör någon trädgårdsförening som är ansluten till Riksföreningen Svensk Trädgård. Kanske man kan finna den på bibliotek.

Testet är på inget sätt vetenskapligt eller fullständigt - men panelen består bara av k v i n n o r ! Förlåt grabbar, men vi är så ofta missgynnade när vi ska införskaffa verktyg och redskap - allt är för stort eller för tungt. (Jämför med att du man skulle hänvisas till leksaksaffärer för att köpa redskap.)

B ä s t a resultat fick dessa (i bokstavsordning efter tillverkare)

Bachos modeller:
PG-L2 ergo
PG-S2 ergo
PG-L1 ergo
PG-S1 ergo

Felcos modeller:
nr 2
nr 6

Fiskars modeller:
Kvistsax Pro
Bypass
Bypass ergonomic

Grönytekonsults modell:
Golden Star mini

Servas modell:
Papegoj Lyx

S ä m s t a resultat fick dessa (i bokstavsordning efter tillverkare)

Bachos modell:
PG-02

Bandos modeller:
nr 2300
sekatör "Cut & Hold"

Bröderna Nelsons modell:
Proffssekatör

Coop Forums modell:
Pruning shear, numer Acter Garden

Servas modell:
Papegoj Chrome

Priserna på de bästa ligger mellan cirka 130 kr till 410 kr och de sämsta mellan cirka 70 kr till 220 kr. Den dyraste som testades kostar över 500 kr.

Vad man ska tänka på - mina egna funderingar: att samma tillverkare kan ha både bra och dåliga modeller. Att ett känt märke inte självklart betyder kvalitet. Att man ska känna efter själv och att man kanske ska invänta fler tester.

Men gärna fler synpunkter av folk här på forumet!
Monique
ohmy.gif Jösses Eva, jag förstår att du du blev villrådig.

Det verkar ju vara en grundlig test, gick och tittade på mina Felco men kunde inte hitta något nr. så jag gissar att det är 6:or då de är rejäla.

Kul om fler svarar, alltid intressant att ta del av andras erfarenheter.

Natti natti tongue.gif
Sylvia
Jag har Felcos olika modeller, en grövre och en finare men de är så gamla att det inte står ngt nummer på dem. Går att slipa, byta skär etc. så jag är nöjd. Dessutom köpte jag på mässan såna där trestegs-grejer, men dom har inte funkar så där jättebra för mig...
Cilla
Genom din grundlighet får alla vi andra något att fundera över Eva, tack för det! Ursäkta om detta blir långt, men som beskärare är verktygen lite av ens vänner (och ovänner)...

Tre grundtips som jag tycker borde passa alla som klipper och beskär:

- undvik sekatörer med fast motstycke, dvs sådana där saxbladet går emot ett stålstycke. Dessa är inte ens bra i första klippet, och man har dessutom ingen kraft med dem. Sekatörer ska ha pelikanskär, dvs saxbladet ska glida över motstycket.

- strunta i att försäljaren kanske skrämmer dig med skrytet om att "dessa använder proffsen". För ju mindre man klipper och beskär, desto bättre kvalitetssekatör behöver man. Ett proffs har (i bästa fall) betalt för att hålla på med sina verktyg, kanske 30 minuter per dag...

- när du testar olika sekatörer på mässor och i handeln - låt dig inte förledas i att klippa av en provpinne med armarna i midjehöjd. Prova som det ser ut i verkligheten istället: Sätt ena änden på pinnen mot en vägg, ovanför huvudet eller mycket nära marken. Vrid handleden så att handflatan pekar utåt. Klipp nära väggen och se om det känns hyfsat bekvämt och om skäret kom där du trodde. Testa också att klippa med spetsen av saxen, inte endast med mitten eller inre delen. Blir det bra snitt? Håll sekatören med utsträckt arm ett tag ovan huvudet och vrid handelden inåt och utåt. För tung?

Vilka sekatörer jag har kommit att gilla har varit beroende av

- vad jag använder dem till (rosor eller grenar på ett träd eller att göra finfördelat gräsklipp). En sekatör som ska klippa gräs måste kunna skruvas åt i saxen lätt, gärna ha ett långt saxblad, medan den inte behöver ligga perfekt i handen. En sekatör som ska kunna klippa grövre grenar ska ha allt utbytbart och ligga mycket bra i handen och dessutom ha tillräcklig utväxling (ofta längd på handtaget) för att man ska få kraft också med vriden handled. En sekatör som man ska beskära fruktträd med måste kunna komma in överallt mellan grenar etc - motstycket (som saxbladet glider på) måste vara tunt. De flesta är ALLDELES för tjocka. Man måste också kunna vrida handen och ändå kunna beskära en gren - saxbladet ska alltid ligga invid grenkragen. Ställer höga krav på handtaget.

- vilken greppstyrka man kan/vill upparbeta (man eller kvinna spelar inte så stor roll, man upparbetar i första hand teknik, i andra hand speciella muskler och dessa växer snabbt på alla människor). Ofta är de sekatörer som ser kraftiga ut de som ger sämst kraft i klippet. Måste testas.

- hur mycket man klipper/beskär per gång. Klipper man en kvart varje dag eller fem timmar en dag under sommaren. Klipper man lite varje dag är det inte livsnödvändigt att handtaget känns helt perfekt, men däremot att bladen går att byta och saxen skruvas åt så att sekatören hålls vass. Bladen ska inte kosta skjortan och försäljaren av sekatören ska ha dem vid försäljningstillfället - köp ingen sekatör av någon som inte också samtidigt kan sälja ett blad! Mer än 50 eller i värsta fall 100 spänn ska man inte behöva pröjsa för ett blad. Det andra som pajar på en sekatör är fjädern som drar ut saxen automatiskt, dessa ska kosta under 50 spänn. Köp ett extra blad och en extra fjäder när du ändå köper sekatören.

Jag använder mest Felco 6, 2 och 12. Eftersom jag beskär träd 2-10 timmar per dag i perioder under året behöver jag byta och använder 2 eller 3 olika per dag. Att jag väljer Felco är för att de flesta trädgårdsbutiker har reservdelar till de flesta av deras sekatörer.

Andra erfarenheter som jag dragit :

Rullande handtag är bra om man beskär mycket och är beredd att skruva lite med sekatören när man håller på (handtagen hoppar ur oftare liksom fjädern). Kräver att man håller på ett tag för att man ska bli vän och stabil med det.

Kopior av de dyrare märkena: Har jag med stort hopp testat många gånger. Bland annat tänkte jag för ett par år sedan att döda kvistar (som sabbar skärpan med ett enda klipp) skulle jag väl ändå kunna ha en billigare sekatör till. Men icke. Det är en avsevärd skillnad mellan en 200-spännare och en för 500 spänn - som är större än 300 kr. De billigare slöar ned sig med en gång, rostar, går inte att skruva åt (saxbladen glipar) etc etc. Dessutom är de ofta klumpigare - mostycket kan vara 1 cm tjockt och man kommer inte in n¨ågonstans och sekatören blir för tung. I komposten med dem! tongue.gif

Om du klättrar i dina fruktträd och är ovan vid det bör du stänga sekatören mellan att du flyttar dig i trädet eller på stegen. Då bör stängningsmekanismen (låset som gör att sekatören är stängd) vara bekväm och inte ge blåmärke efter ett par, tre stängningar. Felco är inte världsbäst på stängningsanordningarna, och därför kan man behöva ett hårt läderetui som man spänner runt midjan och lägger den öppna saxen i. Eller så tar man en sekatör av de som koipierar och tar deras större, bekväma stängningsspakar och skruvar på.

Och du som tycker det är tungt att beskära träd. Har du testat Felcos 6:a? Den säljs "för små händer", men passar bra för stora labbar också. Har en utväxling bättre än någon annan jag testat. Mindre blad, smalt motstycke som man kommer in överallt med. Och man klipper lätt grova grejor med den!
Cilla
Monique - Felcos 6:a är den minsta. Skären är korta och smala och handtagen likaså. Den ser pytte ut men ger stor kraft.
Eva Swahn
Ja, när Cilla har uttalat sig behöver inget mer sägas! rolleyes.gif

Tack för allt du delar med dig av din kunskap! Nu behöver jag inte vela mer och kan styrkt gå in till sekatöraffären och verka proffsig. Tänk om jag från början hade köpt en bra grej i stället för allt skit jag lagt pengarna på!

Men då hade jag inte kunnat ställa frågan, så på detta sätt får mina dåliga erfarenheter en pedagogisk funktion. Och det är väl inte så dumt.

Men jag har varit dumsnål vid andra tillfällen - men det tar vi en annan gång! wub.gif
Cilla
Nej - allting är långt ifrån sagt! Det finns tusentals erfarenheter av sekatörval och det vore helkul att få ta del av andras erfarenheter!

Jag har blivit grundlurad också och kastat säkert ett par tusen på värdelösa sekatörer, sågar och reservdelar. Klippt av mig en fingertopp och lite till när skären på ett par dåliga sekatörer böjde sig och sågbladet hoppade av. Får ofta bulor och har sekatörvalkar i händerna halva sommaren...

Jag gör missar varje år - och har massor kvar att lära!
Helen i Skåne
Vi har alla massor kvar att lära, tur att det finns så många som kan olika saker som resten kan lära av! Jag har alltid haft bedrövliga sekatörer och alltid varit övertygad om att det är för att jag är så pass svag i händerna. Den där Felco som är bra för små händer ska jag prova!!! Då kanske jag slipper gå med armarna hängade och vara värkbruten i flera dagar. Tack för tips och instruktioner! smile.gif
Sassa
Jag har en jättestor grensax från Fiskars som jag tycker är störtbra till lite tjockare grenar. Funkar bra till tunnare grenar också särskilt om man klipper taggbuskar så slipper man gå så nära. Urlätt att klippa med långa handtag: hävstångsprincipen ni vet.
Klippeklipp
tongue.gif
Hälsar Sassa
Marit vid Julita
Jag har fastnat för Fiskars.
Jag har en grensax som är en ren fröjd att klippa med smile.gif ingen större kraft krävs och snittet blir fint.
Efter alla dåliga billiga, trestegssekatörer mm köpte jag förra året en Fiskars med rullande handtag och den är OCKSÅ helt fantastisk, men jag använder den bara till levande grenar, döda grenar kämpar jag vidare med med mina slöa trestegs och andra varianter. rolleyes.gif
Anni
Jag har samma erfarenheter som er andra.

Dåliga redskap visar sig oftast också bli dyrast i förlängningen. Jag har spenderat en mindre förmögenhet på olika sekatörer under årens lopp. Nu älskar jag min Felco 6. Det finns absolut ingen motsvarighet om man har mindre händer. Det enda som jag skulle vilja förbättra är låsningen. Speciellt om man har handskar på sig.

Hälsar Anni
Cilla
Ja låsningen på Felco 6-an är inget vidare. Men om du har några av dina billigare sekatörer kvar Anni så kanske en av deras tum-vänligare stängarmar passar att skruva på!

Jag använder aldrig grensaxar med långa skaft till träd, gillar inte att tappa kontrollen över var snittet läggs. Om man har en bra stege är det hyfsat lätt att såga också.

Sågar är enklare att hitta bra varianter av. Jag brukar välja de japanska sågarna som tar vid drag, med ett sågblad som inte är alltför brett (som fgör att man inte komemr in) och som har små tänder (Felcos lilla såg är bra men tänderna är för djupa). I år ska jag testa en såg med vridbart sågblad.
Monique
tongue.gif Det var en vild gissning från min sida att det var en Felco 6:a jag hade, men nej det är det inte efter ha läst Cilla´s inlägg. det är def. ingen pytte.

Har tittat på de två jag har och inget nr där inte.

Men som sagt I wub.gif my Felco

Det kan bli en väldigt kul tråd om vi alla berättar om de eländiga "sekatörer" vi köpt.
Föll en gång för ett köp i en trädgårdstidning som i snabbhetspremie hade en proffs sekatör. HA ha ha, ETT klipp så var den sekatören i två delar och den inköpta boken var bara vacker på utsidan innehållet, innehållslöst laugh.gif
Viola
Hej!
Jag har erfarit att det har lönat sej att satsa på FISKARS - sekatörer.
Dyra är dom - men hållbara, lätta, stadiga och bekväma att använda .
Och rostar ej - fast man skulle glömma dem efter sej - ute - en natt eller två..

Typnummer kan jag inte ge - (minns ej) - alla grejer är ute på torpet.

Mvh
Viola i Helsingfors
smile.gif wink.gif wink.gif smile.gif
Cilla
Jag köpte en halvdyr stångsekatör förrförra året. Den beskär man max 3-årsskott med när man sitter i kronan och kan klippa uppifrån, eller går runt kronan när man beskär underifrån. Kontrollen äver var snitter kommer blir hyfsad för att vara på stång, men det kräver mycket träning. Jag beskär taggiga krusbär med den ibland också.

Den var halvbra, kräver en hel del underhåll för att fungera, och skäret är svårslipat. Nästa gång ska jag satsa på en som har ledad sax i änden så att man inte behöver vrida sig så mycket för att få snittet rätt.

I detta mycket gamla träd var flera grenar för svaga för att klättra på. Då är en stångsekatör bra. Stegen är 4 meter hög.

Här beskrivs Felco 6 av tillverkaren . Ser vanlig ut men har ovanliga egenskaper

Vill man kolla vad Felco har, finns en sida man klickar i och får upp bilder och beskrivningar här http://www.felco.ch/en/produits/default2.asp.

Om ni andra har sajter som beskriver era sekatörer vore de kul att se!

Den här säljs ofta på mässor med reklam om att man blir stark med den. De som använt den säger att den är bra, men att den inte håller för de grenar man lockas att kapa med den (reservdelar finns ej heller). En enveckas-sekatör.

Detta är en sk "Felcokopia", kallas ofta för "japansk sekatör" (japanska sågar är ju bra) och är ofta utan märkning. Ser bra ut men håller inte alls lika länge. Svårt att hitta resverdelar dessutom. Det enda som är bättre med den än med originalet är spärrspaken, som är större (svart på bilden). Denna kan man skruva av och pröva att sätta på sin originalsekatör om denna har en sämre.
Gunvor Nilsson
Vi har två sekatörer varav en ser ut som Felco 6. Jag tycker den klipper jättebra men jag har problem med låssnäppet. Stup i ett låser jag ofrivilligt sekatören. Ganska retfullt när jag hittat ett bra "klipp" och så upptäcker jag att jag låst sekatören. Antagligen för jag upp tummen och på så sätt kommer åt låssnäppet.
En bra´ig grej vi har är en liten handsåg som man kan vika ihop som en fällkniv. Eftersom den finns ute på ön så vet jag inte vilket fabrikat - vet bara att en liknande (eller den?) demonstrerades på Sollentunamässan förra året. Det är en Felco 60 säjer sambon!
KURT
CITAT (Cilla @ 31-01-2003, 18:16)

Detta är en sk "Felcokopia", kallas ofta för "japansk sekatör" (japanska sågar är ju bra) och är ofta utan märkning. Ser bra ut men håller inte alls lika länge. Svårt att hitta resverdelar dessutom. Det enda som är bättre med den än med originalet är spärrspaken, som är större (svart på bilden). Denna kan man skruva av och pröva att sätta på sin originalsekatör om denna har en sämre.

Det som gör sk "japanska sågar" bra är inte direkt att de kommer från Japan utan att de har en speciell typ av slipning som passar bra för att kapa grenar. och att såga i färskt virke.
Leif i Varberg
Hemträdgården 2003:1 har en sekatörtest. 26 betygsatta sekatörer.
Gunvor Nilsson
Ja hon sa så, Eva, som startade den här tråden!
Backa till ruta ett så ser du! laugh.gif
Sylvia
Jag har även Fiskars lilla ihopfällbara grensåg - suverän när det gäller lite grövre grenar som sekatören inte tar men som äe för små till den "riktiga" grensågen modell större.
Sylvia
Hannele
Bättre med tre billiga i fickan än en dyr på hyllan."

Klart, finska Fiskars duger!
Har man problem med kraft i fingrarna, är sån där fler-stegs toppen!
Jag kompletterar med en liten såg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon