Kan någon ge tips om, mellan tummen och pekfingret, hur mycket som är vettigt att ge för ett begagnat växthus i bra skick på 6,8 respektive 10 kvm. Eller är det omöjligt att svara på så här...?
Tacksam för alla förslag!
Fenja
TeliaNet
22-06-2004, 16:30
beror på ålder och glas eller plast.
såg en annons på ett 10kvm för 1000kr, i grannkommunen.
men cirka halva nypriset-10% för varje år är väl lagom.
alltså ett nytt 10000, beg 5000 som är 10 år blir 5000-500-550 osv.
Tack, då vet jag lite bättre när jag ska ut och titta på dem! Är det plast eller glas som betingar det högsta värdet? (Jag gissar på plast, men det är bäst att jag frågar!)
Mvh
Fenja
TeliaNet
22-06-2004, 17:34
plast är lite mer värt, men det är knappast troligt att hitta ett gammalt m. plast.
kolla hur det är med sockeln också.
kolla även vad som ingår; belysning, bord, fönsteröppnare, mm.
om det medföljer grejor i bra skck så pruta inte för hårt, då dessa grejor kostar mycket som nya, t.ex belysning.
fönsteröppnare kan du ev. köpa ny för de de brukar bli sämre med några år på nacken. de kostar fr. 200kr.
Tack snälla Claes för hjälpen! Känner mig mycket visare nu!
Mvh
Fenja
TeliaNet
22-06-2004, 19:45
vashego
MRLINDELL
23-06-2004, 02:26
Tänk på att den som vill bli av med sitt växthus vill bli av med det lika fort som du vill ha ett!
Kolla i nypriskatalogen om samma växthus och max 30% och att du monterar ner och fraktar hem det själv. Man måste ha hjälp och vara några stycken, glas är TUNGT! Försök ta det i stora delar! Börja inte med att plocka bort glas mm, då kommer hälften att gå sönder.
Jag såg några här som kom med ett i flera stora delar, t o m hela gavlar på en vanlig OK kärra med lite gamla täcken mellan delarna. Inte ett enda glas var utslaget, någon hade en spricka och det kan lika gärna varit där innan.
TeliaNet
23-06-2004, 09:54
men MrLindell, man kan ju inte ge 30% på nåt som kanske bara är ett år gammalt, eller ett som 15-20år heller.
Tack MrLindell! Har tränat i år på att flytta grannens växthus till andra sidan tomten, i stora delar, vi var flera stycken, så jag är lite uppdaterad på själva förflyttningen! Smart råd om frakten, lägger man lite filtar eller mattor emellan så borde det funka utmärkt!
Mvh
Fenja
MRLINDELL
23-06-2004, 17:24
Den som köper ett nytt växthus och vill bli av med det året därpå får vara nöjd med halva priset. Köparen tar en risk och kan inte häva köpet eller reklamera varan. Det som säljer kanske säljer pga det finns fel som bara säljaren känner till etc.
Jag skulle ändå bjudit 30% alt köpa mig ett nytt. Alla delar som går sönder måste köpas och det kostar 3x mera än delarna som följde med det kompletta växthuset.
Nyvärdet försvinner och bruksvärdet tar över på något sätt.
Det står så himla många växthus oanvända här runt omkring, så jag tänkte mig ut och ge lite skambud! Med lite tur hittar jag någon som vill bli av med sitt.
Stort tack för allt kött på benen som jag fått!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.