eml
Har blivit förtjust i rödbladiga små lönnar som vi sett på resa i Irland. Vet någon om det finns någon sort som inte blir så stor (max 1m hög)? Den tilltänkta växtplatsen är på solig plats i zon2 (dock ej så vindskyddad). Vilken slags jord kan vara lämplig till ett sådant litet träd? Växer den fort?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som någon japansk lönn.

Här är ett förslag: Acer palmatum ´Dissectum Garnet´har röda blad och ska kunna bli runt 1m hög. De japanska lönnarna trivs i surjordspartier och det bör vara varmt, skyddat läge och lite fuktigt i backen (ej vattensjukt), det får gärna vara lite halvskuggigt. Härdig till zon 2-3. De japanska lönnarna brukar inte växa speciellt snabbt.

Det finns många olika slags japanska lönnar (Acer palmatum) och många av dessa blir bara 1-2m (det finns högre sorter också) och de finns med olika bladförger och former.

Här är ett tidigare inlägg om japanska lönnar
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...5223c1949e630ba
Elihe
Hej !
Lönnen acer dissectum garnet har jag köpt o den är jättefin! Gulgröna lite knotiga grenar o röda blad. Sen tror jag det finns fler små rödbladiga sorter. Gå in på inlägget " fyra träd rikare"- där på sista inläggen finns en del om lönnar!
MVH
smile.gif
eml
Tack för tips och länkar! Uj så många sorters lönn det finns, får läsa och begrunda vad som skulle kunna passa bäst. Vore roligt att ha grön(a)+röd(a) bredvid varandra, men vår trädgård är tyvärr inte så stor...
kotten
Hej!
Jag har precis fått hem mina efterlängtade japanska lönnar dissectum garnet. De är till största delen gröna i bladen och bara lite röda längsr ut i kanterna. Är det något fel på dem eller blir de röda med tiden?

Flyguy
CITAT (kotten @ 12-05-2007, 17:35) *
Hej!
Jag har precis fått hem mina efterlängtade japanska lönnar dissectum garnet. De är till största delen gröna i bladen och bara lite röda längsr ut i kanterna. Är det något fel på dem eller blir de röda med tiden?

"Dissectum garnet" skall såvitt jag vet vara helröd, även som nyutslagna blad. Däremot finns det andra sorter som har grön/röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon