|
ramsees
22-06-2004, 17:54
Hejsan! Någon som vet var jag kan hitta Pat Austin rosen? De stora handelsträdgårdar i Stockholm som jag varit hos har inte haft den. Såg även en bild på den här sidan, på en ros som heter heartbeat -97, http://www.odla.nu/artiklar/rosor_rabattrosor.shtml , men ingen information om rosen fanns.  Tacksam för tips och svar
Hej! Har du försökt med rosenposten, Danmark. De har Pat Austin o även postorder-det att går också att beställa via internet. De har ett jättesortiment rosor. MVH
Nästan overklig ramsees! I AOTs roslista står det att den doftar starkt. http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ros...s...=alfa§ion=PJag fick just tipset att Vreta i Tumba har möjlighet att ta in en annan ros på beställning, 08-534 900 50 - kanske också denna.
Titta in på Flora Lineea, Dem har postorder Flora LineeaOch jag såga att dem har Pat Austin Lycka till & den är så vacker
Här är min "Pat" förra sommaren.  Har ett album i mitt album, på Pat Austin, om du vill se fler bilder. Köpte genom AoT för några år sedan. Den verkar tålig och trogen. Inte så stor, men blommorna är desto större. Tjocka tunga välformade och väldoftande blommor. Blommar bra hela sommaren. Rekommenderar den gärna. lycka till i jakten /amaira
Köpte en Pat Austin från Flora Linnea i våras, så dom har den definitivt. Har också letat förgäves på plantskolor i Stockholmstrakten. Kanske ingen har den här för att härdigheten kan vara tveksam? Den ska vara zon3 så det borde ju gå bra. Gunilla
Hannele
24-06-2004, 12:23
COOP sålde några olika Austin rosor. Jag köpte 'Othello' till Shakespearehörnan.
CITAT (amaira @ 24-06-2004, 10:42) Här är min "Pat" förra sommaren.  Har ett album i mitt album, på Pat Austin, om du vill se fler bilder. Köpte genom AoT för några år sedan. Den verkar tålig och trogen. Inte så stor, men blommorna är desto större. Tjocka tunga välformade och väldoftande blommor. Blommar bra hela sommaren. Rekommenderar den gärna. lycka till i jakten /amaira MMMMMMMMMMmmmmmm vad vacker
ramsees
24-06-2004, 13:37
Tack för alla tips! Har nu beställt Pat Austin från Flora Linnea och en stammad version av densamma frrån Danska Rosenposten  ! MEN, ingen jag frågar har hört talas om den här Heartbeat -97... Månne felskrivet av odlanu?
CITAT (amaira @ 24-06-2004, 10:42) Här är min "Pat" förra sommaren.  Har ett album i mitt album, på Pat Austin, om du vill se fler bilder. Köpte genom AoT för några år sedan. Den verkar tålig och trogen. Inte så stor, men blommorna är desto större. Tjocka tunga välformade och väldoftande blommor. Blommar bra hela sommaren. Rekommenderar den gärna. lycka till i jakten /amaira amaira, vad fina bilder du har i ditt album, jag har oxå köpt en Golden Celebration och så häftig den är och så underbar doft. Sen alla din fina bilder på fjärillar  nu har jag glömt namnet på den som var så läcker, hade helt underbar ögon *Wow* Tack för titten. MVH Exotic
CITAT (ramsees @ 24-06-2004, 14:37) Tack för alla tips! Har nu beställt Pat Austin från Flora Linnea och en stammad version av densamma frrån Danska Rosenposten  ! MEN, ingen jag frågar har hört talas om den här Heartbeat -97... Månne felskrivet av odlanu? I Botanicas stora bok " ROSOR " finns Heartbeat med, det är en eng. floribunda ros. Det kom en Heartbeat 1970 och så en Heartbeat 1997 en zon 3 ros. Blommorna sitter i stora klasar på en starkväxande planta, medelhög, doftar, glänsande bladverk. Blommar hela sommaren- hösten. Rosen såldes till förmån för den skotska grenen av Tenovus en stiftelse som arbetar med medicinsk forskning vid sjukhus, därav namnet kan man tro.
ramsees
27-06-2004, 22:40
CITAT (Kajsa @ 25-06-2004, 20:06) CITAT (ramsees @ 24-06-2004, 14:37) Tack för alla tips! Har nu beställt Pat Austin från Flora Linnea och en stammad version av densamma frrån Danska Rosenposten  ! MEN, ingen jag frågar har hört talas om den här Heartbeat -97... :( Månne felskrivet av odlanu? I Botanicas stora bok " ROSOR " finns Heartbeat med, det är en eng. floribunda ros. Det kom en Heartbeat 1970 och så en Heartbeat 1997 en zon 3 ros. Blommorna sitter i stora klasar på en starkväxande planta, medelhög, doftar, glänsande bladverk. Blommar hela sommaren- hösten. Rosen såldes till förmån för den skotska grenen av Tenovus en stiftelse som arbetar med medicinsk forskning vid sjukhus, därav namnet kan man tro. Tack! Skönt att veta att man inte letar förgäves.
Maria i Helsingborg
16-07-2004, 22:14
Jag ville bara ta tillfället i akt och köra en "favorit i repris". Jag och dottern cyklade till Fredriksdal och besökte Flora Linnea idag och inhandlade en P. Austin. Väl spenderade 135:-
ramsees
21-07-2004, 17:22
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-07-2004, 23:14) Jag ville bara ta tillfället i akt och köra en "favorit i repris". Jag och dottern cyklade till Fredriksdal och besökte Flora Linnea idag och inhandlade en P. Austin. Väl spenderade 135:- :wub: Kom just hem från skåne med inte bara en utan två Pat Austin rosor  inhandlade på Flyinge Plantshop för endast 41:- styck Äntligen har jag dom hemma!!! Hoppas nu bara att dom tål klimatet i Stockholm Kram
Maria i Helsingborg
24-07-2004, 13:52
41:- styck!? Jösses, då e de väl pytte-pyttesmå eller utan doft då? Jag gratulerar dig till fyndet och håller tummarna.
Det går ganska ofta att fynda på eftersäsongsrea hos lokala plantskolor. Jag har själv köpt Austinrosor för under 50-lappen på sådana reor.
Fast lite konstigt är det. Enligt deras egen katalog har Flora Linnea nån sorts ensamrätt på licensen för Austinrosor. Jag antar att det innebär att andra plantskolor och Gardencenters köper sina exemplar från dem. Trots detta ligger priset hos dessa återförsäljare regelmässigt många tior under, även när det inte är rea.
Men de har förstås inte samma kostnader för odling, skötsel, vinterförvaring och produktutveckling för sina plantor. De bara köper ett antal barrotade plantor i början av säsongen, krukar upp den och rear sedan ut det som eventuellt finns kvar på slutet av säsongen. På så sätt åker de snålskjuts på seriösa plantskolor som Flora Linnea och Cedergrens - och vi konsumenter med. För trots allt; även om man vill gynna de seriösa - om man kan köpa samma planta till halva priset gör man det förstås.
Fast när det gäller verkligt urval, vänder man sig ju ändå till 'de stora'. Jag har just lagt in en beställning på 8 olika buskrosor till Flora Linnea. Möjligen kommer jag att sparka mig själv till våren, om jag hittar samma rosor till våren i Gardencentrat till halva priset. Men jag tar ändå chansen. För just nu är det just de här rosorna jag vill ha. Och just nu finns de på Flora Linnea, men ingen annanstans som jag vet om.
Instämmer i vad du skrev. Men rea rosorna har stått i en trång plastkruka 4 mån. nu, det kanske inte heller är så bra. Och risken är stor att man köper rosor man inte tänkt igenom. Har också beställt av Flora Linnea i höst, vilka rosor grubblade jag på i veckor innan jag bestämde mig.
Hannele
24-07-2004, 21:20
CITAT (Viveka @ 24-07-2004, 16:08) Fast lite konstigt är det. Enligt deras egen katalog har Flora Linnea nån sorts ensamrätt på licensen för Austinrosor. Jag tror inte det stämmer längre... nu hittar man fina Austin-rosor på varje konsum.
Hannele
01-08-2004, 10:36
 Min 64-kronors Gertrude Jekyll Alla mina Austin-rosor på REA är gôrfina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|