Hej! Jag undrar om någon vet vilken/vilka klätterväxter som är lämpliga att låta täcka i princip en hel vägg inomhus? Det är den norra väggen jag vill täcka och både i den södra och västra väggen i rummet finns det fönster. Det är alltså ganska ljust men endast tidigt på våren når solen ändå in till den vägg jag vill täcka. Finns det någon sådan växt som kan vara lämplig? Vore väldigt tacksam för svar!
/ Lydia
Copycat
22-06-2004, 19:54
Hejsan Lydia ! Jag har haft Gullranka som täckt väggarna i alla väderstreck. Jag personligen tycker att den fungerat bäst. Murgröna är väl också ganska okey, men jag lyckas för det mesta övervattna den. Mer förslag hade inte jag.
annaridell
22-06-2004, 20:43
Cissus kanske. den växer mycket i allafall, vet inte hur mycket ljus den vill ha. Men fina blad har den ju.
Cissus är trevlig - lättskött, vacker och klarar att stå lite skuggigt (norrfönster) också, iaf gjorde min det...
(har tyvärr inte kvar den efter att ha flyttat ett par gånger... )
/Jennie
Den vanliga Hoya carnosa går jättebra att täcka en vägg med, liksom Passiflora.
wolkenkrabber
23-06-2004, 00:17
passifloror är trevliga att låta klättar upp opch följa gardinstången, fast det blir svårt att sätta om dom då
Lars-Olof Arvids
23-06-2004, 13:52
"Madagaskisk snosing" kallar jag en klätterväxt som jag smög med några frön av när jag var på Madagaskar för några år sedan. Den har små avlånga blad och växer mycket bra, jag har nästan haft den som gardiner i ett par fönster. Dock vill den ha ganska mycket vatten. Vill du ha en lättskött klätterväxt som nästan ingen annan har skickar jag gärna ett par sticklingar.
Olle
annaridell
23-06-2004, 18:59
finns det nån bild på den där växten??? Eller vet du vad den heter på 'riktigt'??
Lars-Olof Arvids
28-06-2004, 07:29
Vad den heter på riktigt har jag ingen aning om, och någon bild har jag inte heller. Maila din adress till olle.arvids@naturcentrum.se så skickar jag gärna ett skott om du vill.
Olle
kan jag med få en ?
Lars-Olof Arvids
29-06-2004, 14:40
Jag har inte obegränsat, men om ni mailar era adresser till mig skickar jag gärna skott så långt lagret räcker. De kostar 10 kr/st + portot, eller så byter jag gärna mot andra roliga växter.
Olle
Doftranka är Ju en annan klätterväxt som vill ha ljus men inte direkt solljus och som växer så det knakar! Blommorna luktar ju en hel massa också.... bara ett STORT +, enligt min ringa mening (låter som Ture Sventons kompanjon).
Lars-Olof Arvids
30-06-2004, 12:16
Tack Emser och Zazu för era adresser, jag skickar varsitt skott till er på måndag. Vad gäller bytesväxter kan jag tänka mig allt möjligt av krukväxter och perenner, kom gärna med förslag! Vilda ängsväxter går också mycket bra.
Olle
Jag har en hel drös med Kam Euforbia (Skvätt-i-väg) om du vill ha dem?
Lars-Olof Arvids
02-07-2004, 12:17
Sådana tar jag gärna emot som byte!
Olle
kan du tänka dig att byta mot fröplantor av stjärnflocka(ca 4cm höga) eller orotade sticklingar av åbrodd(artemisia abrotanum)
Vadför inte prova med några porslinblommor?
Har en som täcker ett helt fönster(1600+1200)den år i en bågform.
Sätter ut det på sommarn när man tar in den så har fönsteret krymt.
lycka till bell
Lars-Olof Arvids
05-07-2004, 07:43
Stjärnflocka och åbrodd går också bra, men tyvärr kan jag inte skicka några snosingar nu eftersom det har kommit ohyra på dem. Vi får vänta med bytena tills läget är under kontroll.
Olle
mari_tres
05-07-2004, 20:01
Jag har varje år en Rosenbud, Basella alba, i mitt fönster. Den blir snabbt väldigt stor men jag tror att den bara är ettårig... har iaf inte lyckats med konststycket att övervintra den än. Men det gör inget, för på varje planta kommer det hundratals frön... och den är ätbar, dessutom!! Kallas Malabaspenat av vissa.
har ohyran försvunnit ännu?
Lars-Olof Arvids
29-07-2004, 08:39
Det verkar så, men helt säker är jag inte. Vågar du chansa så skickar jag gärna ett skott på måndag.
Olle
ja, jag chansar.
vad var det förresten som du ville ha i utbyte?
Lars-Olof Arvids
29-07-2004, 13:18
Jag kan tänka mig det mesta! Vad har du överskott på nu? Du kan väl maila din adress igen också, jag har nog sparat den men frågan är var...

Olle
har skrivit vad jag har på alltomträdgårds växtbytarforum
min sign är "Krukan"
har mailat min adress
CITAT (Lydia @ 22-06-2004, 19:38)
Hej! Jag undrar om någon vet vilken/vilka klätterväxter som är lämpliga att låta täcka i princip en hel vägg inomhus? Det är den norra väggen jag vill täcka och både i den södra och västra väggen i rummet finns det fönster. Det är alltså ganska ljust men endast tidigt på våren når solen ändå in till den vägg jag vill täcka. Finns det någon sådan växt som kan vara lämplig? Vore väldigt tacksam för svar!
/ Lydia
Tetrastigma voinierianum.
Den är värd ett försök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.