Full version: Banan planta
Lady Hamilton
Hej! Jag köpte en bananplanta i våras, hade tilläggs belysning och den växte. Nu har jag ställt den i ett uterum som har vinter isolerglas,o tänkte hålla en temperatur på ca 10-15 grader i vinter. Min planta har vuxit och de nya bladen är 48cm. Krukan har en diameter på 40cm o är 35cm hög. Räcker det eller kommer den att behöva en större kruka? Den får mycket vatten och gödsel, någon sa att den aldrig kan få för mycket, stämmer det? Hur hög kan den bli? Den är ca 60cm nu.
Hoppas att någon har en planta och vill dela med sig av sin erfarenhet
Hälsningar Hamilton rolleyes.gif
Emser
Vad är det för typ av banan? Det finns ca. 8 olika som jag vet om. Annars kan du försöka beskriva den så kanske jag kan hjälpa dig!
TeliaNet
vad har du för tillägsbelysning hamilton?
kerstin z5-6
krukstorleken bör du öka i alla fall -du kan titta in i min vinterträdgård i album på min banan -har du samma ?
wolkenkrabber
banan planorna dom säljer på blomster äffärar och dylika ställen är normalt dvärgformer som itne blir så stora,
Lady Hamilton
Hej! Min bananplanta har ljusgrön stam med lite rött inslag, bladen är gröna med brunröda avlånga "fläckränder", och bladen är inte flikiga. Tilläggs belysningen är lysrör från Willab.

Hälsningar Hammis

P.S. " du kan titta in i min vinterträdgård i album på min banan "
kerstin z5-6 " Hur gör jag det?
Ullet
KLicka på Kerstins namn, klicka på album o sedan kommer du vidare o ser alla hennes olika album. Leta igen vinterträdgården..
MariaS
Oavsett vilken banan du har, vill den ha:Ljus, stor kruka och vatten. Näringstillförseln bör man vara försiktig med, då bananen lätt förväxer sig tippar och dör.

MariaS
Lady Hamilton
Tack Ullet! Jag skall genast göra det
Hammis

Tyvärr Kerstin, den är inte lika. Min har rundare blad och inte lika mycket rött. Men tack ändå / Hammis
wolkenkrabber
en sådan hade jag, det var väldigt lätt skött bara att inte låta den torka ut, den klarade sig nåra smällar medas jag var i sthlm och dom växer till sig med nya blad, men bladen kommer inte högt över dom andra och mina bille inte bli högra en en halv meter även med stor kruka och jagh ar sett sådana bananer planterade i en vinter trädgård och dom var lite höga och bor frukt, som dör ju och skjuter sidoskott om dom får frukt
Lady Hamilton
Nu har jag min banan planta i en 60cm kruka, och den bara växer och växer. Men nere i krukan kommer små plantor, kan jag plantera de i egna krukor? Och hur gör man då? Har inte vågat "gräva"runt ikrukan men de växer väldigt nära stammen.

Sedan läste jag en artikel i Åretrunt om att odla banan i sand o gräsklipp är det någon som har prövat det? Visserligen kör jag med den odlings metoden i växthuset och det går ypperligt. Men i artikeln stod det inget om kruk storlek eller hur mycket sand/gräs, och vintertid är det lite svårt att få tag på gräs.........

Om någon vet något är jag tacksam för råd o rön!
Hälsningar Hammmis unsure.gif rolleyes.gif biggrin.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Har inte testat men min planta är 2m hög nu så växer de gör dom smile.gif
Lady Hamilton
[QUOTE]
Menar du små plantorna eller att du odlar i gräs?
kerstin z5-6
nej jag menar denn stooora smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon