|
abborrmaster
30-01-2003, 17:04
Finns det några grundläggande regler för jag har små problem med det där... Kolla på www.angelfire.com/wy/dasbartender/OMPLANTERA.jpg om ni vill ge konkreta svar!!
/SImon
Gunvor Nilsson
31-01-2003, 20:02
Det går inte att hitta din sida. Kolla webadressen!
abborrmaster
01-02-2003, 16:18
hmmm den funkar visst
Jag hade nog väntat lite med att plantera isär. Det är alltid en balansgång det där. Har man för bråttom så kanske man stör en liten känslig planta, väntar man för länge så har rotsystemen trasslat ihop sig så att plantorna mår halvtaskigt när man drar isär dem....
abborrmaster
01-02-2003, 17:10
jotack... hade ett nästan identiskt ämne fast ändå inte tidigare... Men jag menar.... Jag har LYCKATS att omplantera plantor i den storleken helt utan problem.... Och vad jag är rädd för är t.e.x. att den stora pumpaplantan tar alla energi ifrån den lilla.... Så var det med melonplantorna... Den ena bara skrumpnade efter ett tag... Chiliplantorna e ju fortfarande på relativt tryggt avstånd ifrån varandra men jag har en kruka med tre paprikaplantor som bara har tre till fem millimeters avstånd ifrån varandra, de står alla i en "trakant" så att det känns som om man behöver flytta en. Dessa är ca tre fyra cm höga och sådana plantor har jag inga problem med at omplantera! Nu när jag var och mätte dem så såg jag att den lilla pumpaplantan också skrumpnat ihop.... Skitskraj blir jag  /Simon
abborrmaster
01-02-2003, 17:12
om ingen hindrar mej så planterar jag om paprikaplantorna b.l.a.
/Simon
abborrmaster
01-02-2003, 18:54
2late.... Nu har jag omplanterat både paprika och jalapeno plantor  "!!!!/Simon
Gunvor Nilsson
01-02-2003, 19:23
Jag hittade dina plantor (på browsern Opera) och jag skulle ha skolat om chilin, pumpan och grapefrukten. Jag har liknande storlek på mina änglatrumpeter som jag planterat om.
*Felix matte*
01-02-2003, 19:26
Paprika har jag odlat massor av gånger. Frön från inköpt paprika satte jag i vanlig krukjord Krukorna var i storlek 13 cm. diameter och där stoppade jag 3 st frön. De växte och fick vatten men ingen näring och jag fick frukt i alla plantor, en del åt vi gröna andra fick sitta kvar och skifta färg till röd Ibland verkar det som man lyckas om man gör allt fel. Lycka till med dina plantor Simon!
abborrmaster
01-02-2003, 19:30
jahaja.... kanske inte kan misslyckas då  Men skola om grape oxå... hmmm... ok!!! Den e grymt stor faktiskt, runt en decimeter, mellan de två största bladspetsarna är den 7 cm!! Bör jag dra eller gräva??? dra eller gräva? /Simon
abborrmaster
01-02-2003, 19:32
CITAT (Felix matte @ 01-02-2003, 19:26) Paprika har jag odlat massor av gånger. Frön från inköpt paprika satte jag i vanlig krukjord Krukorna var i storlek 13 cm. diameter och där stoppade jag 3 st frön. De växte och fick vatten men ingen näring och jag fick frukt i alla plantor, en del åt vi gröna andra fick sitta kvar och skifta färg till röd Ibland verkar det som man lyckas om man gör allt fel. Lycka till med dina plantor Simon! men altså.... UTAN omplantering?????  /Simon
*Felix matte*
01-02-2003, 19:38
CITAT (abborrmaster @ 01-02-2003, 19:32) UTAN omplantering?????  Jepp! Jag visste inte att de skulle omplanteras. Ska testa i år igen och det får bli om en vecka eller så Vi får ju ljuset just i denna tid.
abborrmaster
01-02-2003, 19:42
okej.... Men jag visst eint heller deet... tänkte bara logiskt.... När bladen lixom börjar krocka och avståndet mellan stjälkarna bara är nåra/nån mm. känns det som att man bör flytta på nån av dem..... ... .... ... .... Kan bero på att det var min syrra som luuurade mej när jag sådde för första gången frivillligt!!! Hon tyckte att jag skulle stoppa ner två tre frön i varje grop man gör i jorden... Jag lydde order osså blev det som det blev... Även min mor som har varit odlare i pissmånga år har gett mej "tips" och teorier om mina odlingar men alla har gått åt h-e så nu litar jag inte på nån i min släkt när det kommer till odling  /Simon
Gunvor Nilsson
01-02-2003, 19:45
INTE DRAG! Jag gjorde så med en ängel men fick bara vingarna i handen! Gräv! Har man sått i såjord måste man omskola i kraftigare jord + större kruka. Plantjord och blanda in lite benmjöl = långsam gödning.
abborrmaster
01-02-2003, 19:48
åkej... Då gäller det att man inte gräver upp nånting annat då o pajjar det  men det får jag hoppas att jag klarar  Då återstår bara... var får jag tag på benmjöl? /Simon
Gunvor Nilsson
01-02-2003, 19:55
Köper du i en handelsträdgård eller gå till Weibulls på Sveavägen. Ganska dyrt . Det är inte nödvändigt att ha i det i jorden - köper du gödslad plantjord behöver du inte sätta till något extra.
abborrmaster
01-02-2003, 20:32
gödslad plantjord? hmm... Blomjord e väl det? I annat fall ska jag kolla på jordhyllan en extra gång på hemköp
/Simon
*Felix matte*
01-02-2003, 20:44
CITAT (abborrmaster @ 01-02-2003, 20:32) gödslad plantjord? hmm... Blomjord e väl det? I annat fall ska jag kolla på jordhyllan en extra gång på hemköp
/Simon Jag har alltid köpt helt vanlig blomjordTror det heter Hammenhögs el. nåt liknande.
Gunvor Nilsson
01-02-2003, 21:14
Det finns blomjord - för krukväxter som pelargoner osv. Plantjord är för balkonglådor och plantor som sätts i rabatter. Rosor ex.vis! Jag sår grönsaker i plantjord - drar upp fåror och lägger i plantjord, vattnar, strör ut fröna, strör över plantjord igen och trycker till lite lätt på ytan. (Oj nu får jag väl hela expertrådet på mej!)
abborrmaster
01-02-2003, 21:59
jahaaja....
Men när o hur kommer mitt lilla grapeträd växa? Det blir väl mest bonsai av det hela närmast?
/Simon
Gunvor Nilsson
02-02-2003, 07:21
Nej då, det blir nog ingen bonsai av din grape om du låter den trivas. Jag vet inte vilken näring ditt lilla träd skall ha, det är nog en fråga för trädexperterna!
Benmjöl är kanske dyrt, men det är väldigt drygt. Jag har det till mina amaryllisväxter, det skall vara bra för knoppsättningen....
abborrmaster
02-02-2003, 13:01
men... Om benmjöl är vad det är boxtavligt så e det väl bara o spara benen nästa gång man käkar kyckling eller liknande och sedan ta fram raspen??  /Simon
*Felix matte*
02-02-2003, 13:08
abborrmaster
02-02-2003, 13:23
även om det faktiskt var någonting jag är kapabel till att göra så tror jag att jag ska fixa på annat sätt
Det skulle säkert funka, Simon!
abborrmaster
02-02-2003, 16:39
men inte behöver jag väl BLANDA den med jorden, kan jag inte lixom pudra på den sen när jag har tillgång så att jag kan omplantera den nu?
/Simon
Det händer att jag strör lite ovanpå jorden och då brukar jag pilla ner benmjölet lite med en pinne eller med fingret, kanske fylla på med lite extra jord. Plantera du om omedelbums så kan du benmjöla när du har köpt ett paket eller när du har käkat grillad kyckling eller fläskkotlett!
abborrmaster
02-02-2003, 17:48
såååja! Omplanterad och ush så snuttig jag gjorde den.... Inte likt mej... www.angelfire.com/wy/dasbartender/grape.jpg /Simon
Jättefint! Trivs den inte nu så är det en elak grape! Det där med fina stenar är inte helt fel ibland.... Jag köpte en Lithops, levande sten, som jag planterade om. Då lade jag stenar över hela jordytan så man knappt såg var växten var - jättekul när folk på besök inte kunde hitta växten och frågade varför jag hade en kruka med stenar på fönsterbrädet....
abborrmaster
02-02-2003, 18:05
hehe... Väldigt kul ide  Inspirerande!!! På tal om stenar, kan man itne lägga detta grova grus (har en hink sen min akvarietoktid) över jorden och sedan får sciaraflugorna problem? /Simon
Gunvor Nilsson
02-02-2003, 18:06
Va´tjusigt! Kantat med prydnadsstenar. Va´du kan abborrmaster!!!
abborrmaster
02-02-2003, 18:21
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2003, 18:06) Va´tjusigt! Kantat med prydnadsstenar. Va´du kan abborrmaster!!!  hehe... Nu är det bara pumpaplantan som kan ta ner mej på jorden  /Simon
Akvariegruset går alldeles utmärkt att använda som prydnad och nyttogrejs. Jag vet inte om det skrämmer bort flygfäna, men om man har problem med mossa i krukorna ska det vara bra med ett lager grus.
abborrmaster
02-02-2003, 21:15
jag tänkte väl att flugfäna inte kan lägga ägg?  mossa mossa mossa... hmmm.... Vad e det för nåt ljust som ser ut som damm som bildas ibland? E det mögel mossa elle damm eller nåt annat? /simon
Kan vara nåt' mögel, kan vara damm.... Är det mögel så lär det inte gilla att man grusar i krukan, är det damm så syns det inte lika bra om man grusar i krukan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|