Full version: spireahäck
Lena
Hej

Vi har klippt ned vår brudspireahäck helt flera gånger . Vi har klippt ned den både på hösten och våren till 20 cm, den har ju inte blommat första året , men den sprutar bokstavligen upp och har växt mycket sommaren därpå. så min erfarenhet är att spirea går att beskära mycket och blir bara finare av det.Vi klippte ned den senast förra våren och den sommaren blev den 80 cm och i år blommade den igen

Lena zon 4
Cilla
Hej Lena! Kul att höra. Spireorna blir man inte klok på... De flesta har erfarenheten att total nedklippnig av brudspirea leder till att busken kollapsar eller tar mycket lång tid på sig att komma upp, men några har liksom du goda erfarenheter.

Antingen beror detta på att vi talar om olika spireor, eller så finns det stora individuella skillnader mellan brudspireorna.

Brudspirea, S. arguta

Norskspirea, S. cinerea 'Grefshjelm'

Bukettspirea, S. vanhouttei 'Renaissanse'

Praktspirea, S. japonica 'Norrbotten'
Fialotta

Sådär ser min häck ut...klipper aldrig i den och den är lika fin varje år smile.gif
Cilla
Just den bilden gillar jag - tar verkligen fram spireans bästa dager! Vilket härligt, ordnat kaos de blommar med!

Jag gillade inte alls spirea förut men har ändrat mig. När de får blomma så ohämmat doftar de till och med härligt. Min vitblommande spirea blommar länge och tungt. sedan reser sig grenarna och busken får en annan form. Jag har till och med satt en gatlampsliknande lampa vid den för att den ska synas på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon