Full version: Rosentry
Frida Sandman
Jag har en busske här hemma som någon sagt är rosentry men jag vet int ehur den ser ut? Någon som har ett foto?
Busken har fått rosa knoppar som inte hunnit slå ut ännu, men jag kommer att fota så snart det blir blommor på den. tongue.gif
Cilla
Rosentry är vacker när den knoppar också!

Det finns flera sorters rosentry med lite olika fäger och former på blommorna.

Om du själv vill hitta bilder något gång kan du söka i www.google.se bildarkiv. Rosentry heter Lonicera tatarica på latin.
Frida Sandman
Oj så snabbt svar! biggrin.gif

Ja nog ser det ut som samma buske alltid, knopparna ser ut precis så där! jättefint!

jag har kapat ner vår jättegamla och super-risiga buske för två år sedan, samma år blommade den ingenting, så det här är första året jag får se den blomma.

Nu har den bara skjutit nya skott från ena halvan av de gamla "stubbarna", hur får jag busken att bli mer rund och täcka alla de gamla delarna av busken?

tacksam för tips! wub.gif wub.gif
Cilla
CITAT (Frida Sandman @ 23-06-2004, 01:11)
hur får jag busken att bli mer rund och täcka alla de gamla delarna av busken?

Med tålamod och att vänta på att busken grejar det själv... tongue.gif Try hålls bäst i form genom underhållsbeskärning, dvs man tar en och annan gren som ser dålig eller kal ut när de blivit gamla. När man radikalbeskär rubbet tar det tid innan den får form igen. Kanske kommer inget från de gamla stumparna, men de invid kan få plats för nya skott så småningom.
Elihe
Hej !
har också en jättegammal (tror jag) Rosentry som varje år blir full med löss blommorna är jättefina när de kommer, men min buske blir så ful när alla nya skott krullar ihop sig. Har försökt med såpa men till ingen större nytta.
Även min mor har rosentry med löss! vi funderar på så radikala tilltag som uppgrävning!
Hoppas din klara sig bättre.
MVH
tongue.gif
Cilla
Tips av den obotlige lusoptimisten: Kanske är det bra att de samlar sig på tryn och inte på annat i närheten? Så tänker iallafall jag när lössen krullar ihop något som jag tycker om... "OK, sitt där då - men inte på denna!"

Men det är förunderligt med lössen faktiskt. I år fick en av mina rönnar så krulliga blad av svarta löss att jag aldrigtrodde jag skulle kunna få den att se frisk ut igen. Rönnen står dessutom som vindskydd nära en matplats, och svarta lussamlingar är inte så aptitretande.

När jag spolade hårt försvann knappt en enda lus. Jag bestämde mig för aatt klämma bort iallafall en tredjedel på de grenar osm är närmast matbordet. Kläm kläm kläm och sedan dusch. Såg knappt skillnad, de här lössen verkade vara av järn.

Men icke. En vecka efteråt rullade bladen ut sig trots en och annan lusklunga, och nu är lössen i det närmaste puts väck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon