Full version: kattlagar?
el_fishko
Finns det någon lag att katter inte får gå fritt (dvs, utan koppel mm...) i tätbebbyggt område?kan någon referera till eller citera lagtext?

tack på förhand

/El Fishko
mathilda
Tyvärr, nej det finns det inte.

Skaffa vattenpistol eller en katthatande hund, det är enda sättet att bli av med ofoget.
Copycat
Hejsan ! Det finns INGEN lag om att katter måste gå kopplade. Varje bostadsföretag kan försöka att hitta på egna regler men dom får oftast smäll på fingrarna vad det gäller regler. Katter anses vara ett djur som "ska" ha stor frihet. Hundar däremot är ett flockdjur som är nöjd om flocken (familjen) är samlad. Det finns många katthatare som försökt att få hjälp från hälsoskyddskontoret på kommunerna, men det finns ingen lag som stänger inne katten. Jag vet inte hur just du VILLE ha det men så är det i de flesta kommuner. wub.gif
Annica i Sörmland
Vet inte om det finns nån speciell lag, vilket det troligen gör jag är ingen expert. Men när jag bodde i Karlstad skickade kommunen ut en liten broschyr med regler för kattägare. Vad jag minns stod det inget om något koppeltvång. Däremot har man som kattägare ansvar för vad ens raringar hittar på. Jag har själv katt och brukar uppmana mina grannar att skvätta vatten på mina om de befinner sig på platser de inte bör, tex rabatter. Vatten skadar varken katten eller växterna, men kissemissen lär sig en läxa. Jag brukar göra så själv, även med mina egna. tongue.gif

Lagtexter finns det på nätet www.rixlex.se eller www.notisum.se. Om jag nu inte minns alldeles fel..
el_fishko
CITAT (mathilda @ 23-06-2004, 10:10)
Tyvärr, nej det finns det inte.

Skaffa vattenpistol eller en katthatande hund, det är enda sättet att bli av med ofoget.

haha...nej jag har själv katt..det är bara det att i ett annat forum så skäller de ut mig för att jag inte kopplar katten och därmed bryter lagen som inte finns tongue.gif
amaira
Nej, det finns ingen sån lag, men det finns diskussioner om, hur man ska komma tillrätta med det hela. För lösgående katter (särskilt i de stora mängder som finns idag i tättbebygda områden), ställer onekligen till problem för många, både människor och våra vilda grannar djuren.

Man behöver inte vara katthatare för att ta ansvar eller försöka finna bra lösningar.

Inte heller behöver man "döda budbäraren" för att man inte tycker om budskapet.

kramisar/amaira (som för en gångs skull ger sig in i en (kanske?) brännande diskussion)
el_fishko
för vilka djur ställer det till problem?råttorna, fåglarna?de lär nog inte ta slut i alla fall...

om man inte vill ha katter i trädgården så finns det tydligen något medel eller strö att köpa på granngården, typ kattbort eller något heter det. sleep.gif
carol
Jag bor i ett hyreshusområde med enormt mycket katter. Egentligen märker man inte så mycket av dom (man ser dom oftast bara när dom är ute på jakt), men å andra sidan ser man aldrig några barnfamiljer i sandlådorna heller...

Vi har mer problem med hundar som bajsar överallt och deras husse/matte som inte plockar upp det. mad.gif
Fenja
Det finns ett prejudikat från länsrätten sedan i fjol tror jag det var, som säger: Att kattägare äger ej ansvar för skada och besvär som katt ställer till utomhus.
Jag är glad över denna klarsyn då de allra flesta katter inte är ett djur som passar att leva i fångenskap och koppel.
Mvh
Fenja
mekare
I vilt tillstånd så lever både katter och hundar i flock och över stora områden.
jag tycker att det är väldigt intressant att här i sverige så anses hunden som lycklig så länge den får gå ut under uppsikt medans en katt "kräver" sin frihet.

Personligen tror jag att både katter och hundar trivs bra med sin flock så länge de kommer ut under uppsikt - men natrurligtvis helst vill de springa fritt.

att det krävs att hundar är kopplade men inte katter beror nog (enligt min åsikt) mest på att hundar gör större skador än katter.
Hannele
CITAT (el_fishko @ 23-06-2004, 10:05)
Finns det någon lag att katter inte får gå fritt

Fiins det någon lag mot rådjur? Mot vilda fåglar som bajsar överallt...?
andreas i uppsala
Carol, har du någonsin varit i frankrike? Hur som helst kan jag säga att där gäller det att se upp. Hundbasjset ligger överallt.men utan det skulle det inte vara samma sak.Sen har fransmännen små pudlar och inga stora grand danois
carol
Hannele, man kan väl inte jämföra vilda djur med tama?! huh.gif Det är väl ändå det som är grejen, att man har ett ansvar för sitt djur, annars kunde det väl lika gärna vara vilt?

Andreas, jo jag har varit i Frankrike några gånger, men inte tillräckligt för att tänka på hundbajset. Men jag tyckte att det var ganska allmänt äckligt i det landet! Iaf i städerna. Så jag håller med, här upp i fina rena norden ska man eg inte klaga. smile.gif
el_fishko
CITAT (Hannele @ 23-06-2004, 12:26)
CITAT (el_fishko @ 23-06-2004, 10:05)
Finns det någon lag att katter inte får gå fritt

Fiins det någon lag mot rådjur? Mot vilda fåglar som bajsar överallt...?

unsure.gif fattar inte riktigt vad du menar, eller vart du vill komma rättare sagt. atter gräver iaf ner sitt bajs så man slipper se det...
andreas i uppsala
hehe, jag tycker tvärtom, likaså alla undersökningarna. I frankriek är det jätterent nu. De har tonvis med människor som jobbar med skräpet.Däremot är återvinningen i botten
el_fishko
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 12:57)
hehe, jag tycker tvärtom, likaså alla undersökningarna. I frankriek är det jätterent nu. De har tonvis med människor som jobbar med skräpet.Däremot är återvinningen i botten

ja det kan man nog säga, hehe...jag var i chamonix på sporlovet, då kom det poliser och tog vår öl när vi drack den offentligt, hälde ut den och slängde flaskorna i en blomodling i en rondell, hehe
MariaS
För att återgå till ämnet, håller just nu Djurskyddsmyndigheten på med en utredning om att lagföra kattägaransvar på samma sätt som det finns hundägaransvar.

Kattägaransvaret kommer förslagsvis istället för koppeltvång, beläggas med steriliseringstvång på utekatter i tätbebyggt område.

Däremot är det sedan årsskiftet lag på att tamkatter skall vara ID-märkta!

MariaS
Mocca
Jo, det finns en lag. Den heter Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter. Dessutom när det gäller katter så tillämpas Skadeståndslagen. Så visst har man ett ansvar för vad ens husdjur hittar på. Sen hur långt det håller i en rättegång är en annan sak.

Men ändring är på gång pga det ökande antalet katter i natur och samhälle, precis som Maria påtalat tidigare.

Det är väl med detta som med allt annat. Visa hänsyn, respektera dina medmänniskor och behandla dem som du själv vill bli behandlad smile.gif
Fialotta

Så här vill inte katter eller andra djur ha det unsure.gif
Gurkan
Tyvärr hamnar en hel del katter i just den situationen tillsammans med råttor, kajor och annat när kommunens skadedjursjägare är ute och röjer i bostadsområden.

Vet inte hur ofta tama katter "avrättas" men man läser ju om det då och då i tidningen och det är säkert många katter som "försvinner" på det sättet, speciellt om man inte har halsband på. Öronmärkningen ser dom ju ändå inte förrän katten redan är skjuten.
anna.
utan såhär:

tongue.gif
anna.
vet ni om innekatter/katter som är kopplade utomhus måste id-märkas? unsure.gif
Fialotta
CITAT (anna. @ 23-06-2004, 14:45)
utan såhär:

tongue.gif

Ha, ha...ser du att det är samma katt i samma fönster på bilderna...han/ hon kaxade alltså upp sig...bra tongue.gif smile.gif
Gurkan
Oavsett om katten är inne eller kopplad ute tycker jag det är en självklarhet att öronmärka/sterilisera/vaccinera/avmaska osv. lika väl som med en riktig "utekatt". Innekatter/kopplade katter smiter ut förr eller senare ...

Det kostar inte mer än ett par hundralappar att öronmärka och brukar vara ett krav om man t.ex. skall försäkra sin lilla misse.
Smekajsa
..fick i våras ett info-blad från vår kommun-del, Östernärke
där var det citerat ur en lagtext och det framgick helt klart
att kattrackarna inte får springa lösa hur som helst inte ens på
landsbygden............................

om katten såg vilsen, eller bortkommen ut, så hade man till och med rätt
att avliva den

f..n också att jag inte spara det pappret mad.gif mad.gif
anna.
CITAT (maudan @ 23-06-2004, 14:56)
CITAT (anna. @ 23-06-2004, 14:45)
utan såhär:

tongue.gif

Ha, ha...ser du att det är samma katt i samma fönster på bilderna...han/ hon kaxade alltså upp sig...bra tongue.gif smile.gif

ja precis, det var en mycket bättre position så ju tongue.gif
Sulawesii
Det är väl en självklarhet att man tar ansvar, så gott det nu går, för sin/sina katt(er)! Men, visst ska dom få gå ute.
Mina katter får bara vara ute när jag är hemma, så att jag ska kunna hålla uppsikt över dem. Både för deras egen(det finns elaka människor där ute!!) och för andras skull. Nu är ju just detta lätt för mig, eftersom mina katter är gamla och lugna båda två och inte strövar så långt.
Copycat
Det finns ingen lag i någon av Sveriges kommuner som ger tillåtelse till avskjutning av katter. Man kan söka dispens för att få sätta ut kattfällor, sen skall katten transporteras till ett djurpensionat. Där går det ut en annons i dagspressen på orten att en katt med det signalementet är upphittad i den och den stadsdelen. Sen får ägaren lösa ut sin lilla sötnos ur fångenskapen. Om dom inte får något svar avlivas katten (inte genom skjutning) av veterinär. Så är det i Sundsvall och MÅNGA andra kommuner vet jag. wub.gif
Posse
CITAT (Gurkan @ 23-06-2004, 15:11)
Oavsett om katten är inne eller kopplad ute tycker jag det är en självklarhet att öronmärka/sterilisera/vaccinera/avmaska osv. lika väl som med en riktig "utekatt".

Nog skulle jag som katt föredra sterilisering framför kastrering.... rolleyes.gif
anncharlotte
Jag skulle tro att anledningen till att dom allra flesta inte låter sin hund springa vind för våg men gladeligen låter katten göra det är att hunden anses ha ett högre "värde" !
Så se till att höj katternas "status"ha din katt under uppsikt, för kattens skull !
Inser att detta kan vara svårt om man har en vuxen katt som i alla år fått gå fritt ute. att stänga in den är väl på gränsen till djurplågeri, men en kattunge som från början lärs att vara innekatt och gå ut i koppel eller inhägnad lider inte av det utan är just den lyckliga katt man vill ha. Och förhoppningsvis får man behålla sin katt oskadd under många år.
Sulawesii
CITAT
Jag skulle tro att anledningen till att dom allra flesta inte låter sin hund springa vind för våg men gladeligen låter katten göra det är att hunden anses ha ett högre "värde" !
¨
Min perser får gå ut utan koppel. Hon är lika dyr som en hund. Jag tycker inte att man kan jämföra katter och hundar; de är så olika!!
el_fishko
CITAT (anncharlotte @ 24-06-2004, 02:19)
Så se till att höj katternas "status"ha din katt under uppsikt, för kattens skull !
Inser att detta kan vara svårt om man har en vuxen katt som i alla år fått gå fritt ute. att stänga in den är väl på gränsen till djurplågeri, men en kattunge som från början lärs att vara innekatt och gå ut i koppel eller inhägnad lider inte av det utan är just den lyckliga katt man vill ha. Och förhoppningsvis får man behålla sin katt oskadd under många år.

jag tror inte det har med "värde" att göra, snarare att en hund inte direkt är människoskygg (vilket katter är) och för att de väger ca 40kg mer+de skäller och är allmänt jobbiga.

alla innekatter jag har mött är elt knäppa i huvudet, inte riktigt normala enligt min åsikt. Kanske inte så konstigt eftersom de inte lever ett naturligt liv.

min katt var tvungen att vara inne i två veckor för några år sedan (skada) och de två veckorna var de jobbigaste i mitt liv (mjau mjau). innan tiden var slut ade han förresten lyckats öppna ett stängt fönster och ta sig ut laugh.gif .

Jag personligen skulle aldrig kunna ha en innekatt för att jag tycker det är fel mot katten.
Fenja
Min hund väger 55 kilo och är lite högre än en ordinärt köksbord, hans skulle skrämma livet ur folk om jag släppte honom lös vind för våg. Att han är världens snällaste och vänligaste hör inte hit!Hundar slåss ofta när de möts och kan skada varandra rejält. Hundar har dessutom mycket sällan det relativa "trafikvett" som katter utrustats med och skulle säkert bli påkörda... Slutligen ställer en hund, oaktat storlek, till betydligt mer skada än en katt om den får för sig att rusa genom rabatter, gräva och tugga på träd och buskar. DET är skälet till att man har den kopplad. Plus att det finns ett lagstadgat koppeltvång nu när de vilda djuren föder upp sina avkommor. Värdet hör överhuvudtaget inte hit!! Grannens 10 000 kr perserhane springer runt här ute i det fria bland de andra katterna, han är en välmeriterad utställningskatt... och avskyr att vara instängd som de flesta katter gör.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon