Full version: MURGRÖNA RUNT TALL?
limsa
Hej!

Vi har två vackra stoora, jättehöga tallar på tomten, men på marken vid roten ser det jättetråkigt ut. Fick en idé om att lägga till jord nedanför och plantera murgröna som sedan kan klättra uppför stammen.
Går det att göra så?

Tacksam för svar!
/Lena rolleyes.gif
andreas i uppsala
ja visst går det. Det är så murgrönan gör i skogen bl.a
Hannele
Så här klättrar murgröna på Ulla Molins avklippta gran:

yla
morr jag har försökt men den vill inte ta sej
mad.gif en av murgrönorna jag satte lever ännu men de e bara precis
o ändå såg jag till att ge dom ny o fin jord som inte genast skulle käkas upp av tallen
tallen e stooooor 150år gammal så kanske e de alldeles för mörkt
andreas i uppsala
här i uppsala borde det gå med tanke på hur myrgrönana klättrat på akademiska(har tagit över helt) och på botans väggar. Försök det går med tiden
Helen i Skåne
Jag hade massor av murgröna runt mina tallar, i bedrövlig jord, men det funkade. Himla snyggt när de klättrar på tallarna! Tror det finns bilder på det i mitt album...
birgitek
Jag har också många tallar på tomten. Jag har planterat klätterhortensia vid en del och det blev jättebra. Murgröna är knappast härdigt där jag bor, annars är det ju ett bra alternativ.
Birgit Ek
andreas i uppsala
Birgit, var bord du? Vanlig murgröna går till zon II-III och deb baltiska till zon 4(5?)
Hannele
CITAT (oldwolfie @ 23-06-2004, 23:43)
morr jag har försökt men den vill inte ta sej

Det kan ta några år, innan murgrönan vill sätta fart på växandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon