Terese på Ingarö
Hej!
Vad ska man satsa på som tål torra somrar i söderläge under en björk? Mitt framför huset i värsta utställningsläget.
Har t ex kameliashersmin, häggmispel (gillar den men är rädd att den blir för hög..), vresros på förslag. 2m får det gärna bli och ev någon högre buske. Plats finns.
Är det någon som har något hett tips! Hur ska man tänka? ...

Hej från Terese
som just fattat galoppen med detta fantastiska forum rolleyes.gif
Cilla
Jag skulle inte satsa på en buske utan på perenner, slingerväxter ed. Björkar dricker mycket och på samma nivåer som buskarna, och de kommer för evigt att kämpa om vem som ska svälta... Dessutom är det omöjligt att gräva invid en björk utan att kapa en massa rötter.

Om du vill ha höjd: Bokharabinda som svingar sig upp? Kaprifoler av olika sorter? Eller höga perenner, lökväxter?
Betty
Visst finns det buskar som tål torra somrar i söderläge, men under en björk kan nog bli värre... Man bör inte plantera buskar under björkens krona + en meter runt om, för björken är "som en svamp". Den busken kommer att få alldeles för lite vatten, björken tar i princip allt.
De som vi köpte vårt hus av hade satt en häggmispelhäck ca 1 meter från en fullvuxen björk. De häckplantor som var under björkens krona växte ingenting alls! De dog inte men som sagt, växte inte alls. Vi tog bort häcken.
Anders zon III
Har ett par jättebjörkar vid huset. Om jag stöter på björkrötter överallt när jag gräver? Ja!

Det tar lång tid att etablera något direkt under en björk, men med tålamod går förstås det mesta.
Bondsyrén och vildrosor växer någorlunda hos mig. Lite lägre och glesare än på andra platser. Iris är duktiga också. Schersmin går inte alls, näringsbristen klarar den men inte torkan en varm sommar.

Om det är tillräckligt soligt på sydsidan av trädet, kan du ha succulenter, det har också gått bra hos mig.
Hannele
Det går bra att plantera torktåliga buskar med ytliga rötter.
Strunta i björkrötterna - gräv ett hål försiktigt mellan rötterna.
Plantera små plantor - de har lättast att etablera sej.

Tåliga buskar:
Robinia – Canadensis "multiplex", rosavita doftande blommor.
Hängande silverpäron – Pyrus salicfolia "pendula".
Maackia amurensis är torktålig.
Bondsyrener
Vresrosor, mm

Varför inte en tålig klätterros, exempelvis en tuff Flammentanz??

Terese på Ingarö
TACK allihop!!
Jag fick en kick!!....
Jodå, ljust är det så det räcker - det är en jättehög björk som har kronan högt.
Då blir det inte schersmin då, men kanske silverpäron om man ska försöka. (Ingen har skrivit "Såga!!" iallafall ...)

Det är en brant slänt upp mot huset alldeles bakom björken som jag har haft ångest över länge. Den är ful och jag har ingen lust att lägga ner en massa jobb på att göra den "snygg och proper" med nån tråkig cotoneaster-pryl (Jag bor i ett lite lantligt villa/stug område så bondsyren och vildros är ju helt rätt). Därför tänkte jag helt enkelt plantera ett hejdundrande buskage framför.
Klätterros som marktäckare då, men jag är ju då lite rädd för att det blir en massa ogräsrensande under den. Vad tror ni?
Slänten slutar knappt 2 m ovanför marknivån.

Anders, Succulenter är intressant - torrt och soligt som en öken är det där.

Oj, nu blev det lite långt men jag är eld och lågor! wub.gif
Hannele
Suckulenter är härligt! Men inte slipper du (rot)ogräs... blink.gif
Kanske täcka marken med tidningspapper eller dyligt, om du vill testa...?

Marktäckande klätterros tror jag inte riktigt på - testade det på mitt berg, den vill UPP!
Olika klematis bättre i så fall.
Elicelund
Mina erfarenheter säger att under stora björkar där inget vill växa klarar sig alltid skogstry. Lonicera xylosteum. Inte speciellt upphetsande buske men den klarar sig och blir ca 3 m hög och tät ända till marken. Håller bladen länge på hösten. E-planta rekomenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon