limsa
Hej!

Fler frågor från nybörjaren!
Hittade dessa på ett av bergen jag har på tomten. Vad är det för något? Busken ser lite risigt ut med grå och torra grenar, hur gör jag för att få den grönare och tätare?

Tacksam för svar!
/Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär gör du för att få större bilder: Klicka på bilderna i ditt album då blir bilden stor, högerklicka sedan på bilden, under egenskaper så hittar du bildadressen och denna kan du kopiera och sedan klistra in i bildrutan i ditt meddelande.

Bilderna är väldigt små men de stora bladen längst ner tycker jag ser ut som bergenia,
Louise i Göteborg
Den undre bilden är Bergenia, en blad-direkt-ur-berget-växt som får rosa lite klumpiga blommor.

Den övre busken med barr vet jag inte vat det är.
limsa
Tack för svar!
Och tack Åsa för svaret om större bilder!

Hmm...ingen som vet något om busken??wacko.gif

/Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Busken ser ut som någon Kinesisk en (Juniperus chinensis) eller sävenbom (Juniperus sabina), men jag misstänker att det kan vara en kinesisk en för de är extra känslig för sjukdomen kvistdöd som får kvistar att torka in, din växt har en hel del torra partier. Det kan ju även vara torka som orsakat de torra partierna ifall det är ett väldigt torrt ställe på berget.
Det som är dött kan du klippa bort när du vill.

(PS! Päronrosten värdväxlar med kinesiska enar och sävenbom)
limsa
Tack för svar, men vad menar du med " Päronrosten värdväxlar med kinesiska enar och sävenbom"

/Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Päronrosten(svampsjukdom) som ställer till stor skada på päronträd lever på kinesiska enar och sävenbom på vintern. Teoretiskt sett kan man utrota sjukdomen genom att ta bort alla enar (eller alla päronträd) på 400m avstånd.
kristerh
Den övre busken ser ut som en krypen, den får ofta torra grenar på vintern
men som på andra barrväxter tar det ett tag innan man märker att grenar torkat och dött, den är lågväxande, svarar bra på klippning, dvs får massa nya skott efter klippning.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon