carol
Mitt Paradisträd börjar bli lite för stort så jag tänkte ta några sticklingar igår och upptäckte direkt när jag stod där med kniven att jag inte rikigt visste hur eller var? Och framför allt hur långa?

Någon som har bra tips?
Tesa
Det spelar nog inte så stor roll hur du gör...istort sett allt rotar sig...klipp bort det du vill ha bort och sätt i vatten eller direkt i jorden så har du snart nya plantor...
ribban
HEJ! jag brukar ta små kvistar och låta dem ligga och torka först. Sedan sätter jag dem i så/kaktusjord. Det har gått jättebra rolleyes.gif
Madeleine1
Jag brukar bryta hej vilt i min blomma. Om jag bara vill korta ner "grenarna" bryter jag av med fingrarna där det passar. Oftast brukar den sedan förgrena sig där. Om jag vill knipsa av för att ta ett skott tar jag det yttersta bladparet med tillhörande stambit och sticker ner i en kruka med jord. Vattnar "som vanligt" och vips har jag en till... smile.gif Hur enkelt som helst.

Mitt Paradisträd började som ett bladpar som jag knyckte med mig hem från Lanzarote.... wub.gif
Orchid
På tal om paradisträd... min syster har ett paradisträd och jag tänkte ta en stickling, men jag kunde inte förstå riktigt vart.
Så nu verkar det som man kan ta lite vart som helst.. eller?
Men jag undrar om jag ska ställa den direkt i en liten kruka med jord, eller i vatten? Eller ska man låta den torka först, såg att någon nämnde nåt om det...?

Mvh!
Madeleine1
Det verkar inte som om det finns några ska eller måsten när det gäller paradisträd. Som jag skrev tidigare; du kan knipsa av var som helst och sen bara sticka ner sticklingen i jord och vattna som vanligt. Jag har aldrig låtit dem torka eller stå i vatten först, men det har fungerat jättebra i alla fall!

Lycka till!
Emser
På mitt papadisträd så finns det små vita spröt ca. 1 dm in på varje kvist - jag brukar knippsa av så jag får med dem och sätter rirekt i vanlig krukjord och de tar sig som bara den. Men även ett vanligt blad som ramlat av kan bilda rötter och växa till sig.... rolleyes.gif
Orchid
"Men även ett vanligt blad som ramlat av kan bilda rötter och växa till sig.... "

Kan det verkligen göra det? Ska man lägga bladet i vatten eller?
lisselbo
Stoppa bara ner bladet i jorden en liten bit så rotar det sig ganska fort. Ta gärna fler blad en ett.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon