Full version: växthusbygge
lisselbo
Håller nu på att gräva som en dåre (ont i både rygg, armar och händer) har slitit i en hel del rötter ska ni veta.
Men den stora frågan är:
hur noga behöver jag vara med att ta bort rötterna från en stoooooor gammal hägg (nersågad). V-huset kommer att hamna alldeles bredvid.
I växthuset ska jag använda mig av pallkrage och hinkar, krukor.
Finns det någon risk att rötterna förstör växthuset?
mvh Marie
TeliaNet
hur länge har trädet varit nersågat? det är avgörande om det kommer till liv eller inte. men har du sågat det rakt av nära marken så tar det inte fart igen.
lisselbo
Vi sågade ner det i våras, ca 1½ meter höga stammar kvar ( hade inte samma uppfattning som min sambo att det var snyggt).
Så det kommer att sågas ner helt så fort som möjligt eftersom det oxå har kommit ganska mycket grönt på det.
Vi tog ner det pga alla löv och att det skuggar grannens hela baksida så att dom inte fick någon eftermiddags/kvällssol.
~~Marie~~
TeliaNet
gräv upp stubben med, om du har energi, du blir inte missnöjd när det är gjort. be sambo, grannar och släktingar om hjälp.
lisselbo
Jodå tanken finns att stubben ska bort, men rotsystemet är inte av denna värld.
~~Marie~~
TeliaNet
rotsystemet klipper du bort med sekatör eller såg, och lycfter bort stubben.
lisselbo
Har tagit lite nya kort i trädgården, bl a på eländet med rotsystemet.
Hoppas den andra datorn blir ledig snart så jag kan lägga in dom i albumet.
~~Marie~~
lisselbo
Av nå´n anledning får inte bilden med eländet med rotsystemet plats, bilden är för stor.
Men som sagt ca 1½ meter höga stammar och rötter som är ca 5 - 10 cm i omkrets och dom jag har lyckats dragit upp idag har varit ca 2 meter långa,
längre finns.
~~Marie~~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon