Full version: Klippa ner vildvinet
ester
Jag har ett torp som hör till min gård och på söderfasaden av torpet klättrar ett jättestort vildvin, långt över taket.
Nu behövs södersidan målas och då måste jag klippa ner vildvinet. Kan jag göra det utan att ta död på det? I så fall vilken årstid och hur ska det klippas?
alex
Du kan klippa ner det, men du måste se till att ha knoppar kvar.

När du ska klippa ner det är i oktober-februari. Klipper du någon annan gång så kommer de att blöda(farligast att klippa dem är på våren då saven stiger i rankan och har en hel sommar framför sig som den kan blöda)

Du kan nog klippa ner det så långt som det behövs, bara det finns fina knoppar kvar(kan nog räcka med 5-10 st fina knoppar)
Ingis
CITAT (ester @ 23-06-2004, 15:11)
Jag har ett torp som hör till min gård och på söderfasaden av torpet klättrar ett jättestort vildvin, långt över taket.
Nu behövs södersidan målas och då måste jag klippa ner vildvinet. Kan jag göra det utan att ta död på det? I så fall vilken årstid och hur ska det klippas?

Den årstid som är lämpligast att klippa sammanfaller alltså inte med lämplig årstid för målning.
Men måste du klippa ner det? Kan du inte bara ta ner det och lägga försiktigt på marken så länge.
Det gjorde vi med en stor klätterros och det fungerade bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon