Jag har fått denna som "Gubbaskägg" någon som vet vad det är?
Tack på förhand!
Fenja
Länken fungerade inte för mig, men en alldeles vanlig dikeskantsrenfana är det inte. Åtminstone inte här i Jämtland.
Den odlade formen munkrenfana (f. crispum) som också kallas gubbaskägg eller krusbladig renfana, är en gammaldags kryddväxt med starkare doft.
Ganska glad i att sprida sig är den, men inte fullt lika omöjlig att få bort som den vanliga renfanan.
/Åsa
Japp, nu funkar den för mig oxå!
/Åsa
Det är ingen renfana, utan någonsorts krydd-/läkeväxt.
Mvh
Fenja
Hej
Läs länken så ser du att det är den odlade formen av renfana, införd av munkar som krydd/medicinalväxt. Jag har densamma i min trädgård och den sprider sig glatt. Vi kallar den för gubbaskägg här hos oss i Jämtland.
/Åsa
Du milde, har jag en renfana i kryddlandet?!! Men det är väl den äldre kryddigare sorten hoppas jag! Får väl avmaska husdjuren
Tack för hjälpen alla!!
Fenja
Nåja, det är inte det sämsta med renfana i kryddlandet. Den finns som kulturväxt på Skansen, så det är nåt FINT du har
/Åsa
myskmadra
23-06-2004, 19:26
En jättevacker växt tycker jag! Jag såg den för första gången förra veckan i en koloniträdgård. Jag har för mig att den doftar också.......
Tack Åsa, jag ska tänka på det!!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.