Fenja
Jag har fått denna som "Gubbaskägg" någon som vet vad det är?
Tack på förhand!
Fenja

Ina
Renfana!!

Läs om den här!
-asno-
Länken fungerade inte för mig, men en alldeles vanlig dikeskantsrenfana är det inte. Åtminstone inte här i Jämtland.

Den odlade formen munkrenfana (f. crispum) som också kallas gubbaskägg eller krusbladig renfana, är en gammaldags kryddväxt med starkare doft.

Ganska glad i att sprida sig är den, men inte fullt lika omöjlig att få bort som den vanliga renfanan.

/Åsa
Ina
Nu ska den funka!!
-asno-
Japp, nu funkar den för mig oxå!

/Åsa
Fenja
Det är ingen renfana, utan någonsorts krydd-/läkeväxt.
Mvh
Fenja
-asno-
Hej

Läs länken så ser du att det är den odlade formen av renfana, införd av munkar som krydd/medicinalväxt. Jag har densamma i min trädgård och den sprider sig glatt. Vi kallar den för gubbaskägg här hos oss i Jämtland.

/Åsa
Fenja
Du milde, har jag en renfana i kryddlandet?!! Men det är väl den äldre kryddigare sorten hoppas jag! Får väl avmaska husdjuren rolleyes.gif
Tack för hjälpen alla!!
Fenja
-asno-
Nåja, det är inte det sämsta med renfana i kryddlandet. Den finns som kulturväxt på Skansen, så det är nåt FINT du har biggrin.gif

/Åsa
myskmadra
En jättevacker växt tycker jag! Jag såg den för första gången förra veckan i en koloniträdgård. Jag har för mig att den doftar också....... smile.gif
Fenja
Tack Åsa, jag ska tänka på det!!
biggrin.gif
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon