Full version: ynkliga vita maskar
-asno-
Vad har jag i min rabatt som äter av mina blommor jämns med stjälken?
Förra året åt de av mina grekiska lövkojor och i år betar de av mina pionvallmos. Det är pyttesmå vita maskar som äter av roten strax under jord. När man drar upp den tippade blomman sitter larven/masken kvar på rotstumpen.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Ser de ut såhär och är runt någon centimeter lång:
http://www.uidaho.edu/so-id/entomology/bla...vil%20larva.jpg

Så är det öronvivellarver de brukar gilla rötter, knölar, lökar. Det enda jag vet som effektivt kan ta död på dessa som är lagligt i sverige är nematoder (små rundmaskar) som man vattnar ut.
-asno-
Ja, den är mycket lik men den jag har sett kan inte ens vara en cm lång. Kan det vara samma ialla fall? Har trott att vi långt upp i norr är förskonade från det mesta utan bladlöss, men dom här var inte roliga. Dessutom verkar det som om de gillar att "beta" extra mycket precis innan nåt slår ut mad.gif

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå de kan vara mindre när de har kläckst ur sina ägg, de blir ju inte någon centimeter på en gång. Såhär ser de vuxna skalbaggarna ut (+ ytterligare en bild på larverna):

Bilden är från fuchsiasällskapets hemsida, fuchsior är en växt de också verkar gilla och även jag har hittat dem bland några av mina fuchsior.
-asno-
Nä, när jag ser dem på en hand kan det inte vara rätt. De maskar jag sett är ca 2 mm långa och vit-genomskinliga. De är så små att de bara knappt går att få syn på. Jag har krafsat mycket runt blommorna men inte sett en enda större mask/larv. Vet du någon bra sida om sånt här oknytt? Men jag kan ha fel, för det har jag haft förr ...

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon