Full version: En fråga om vitlök?
wrestsgirl
Kam man sätta den vanliga vitlöken som man köper i affären och måste man verkligen vänta ett år på att skörda den??

har även hört att man kan klippa av blasten på vitlök och använda som krydda i maten.. är det någon som vet om det stämmer?
Jag är en riktig nybörjare och vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta? rolleyes.gif wacko.gif
Fenja
Du kan sätta den vanliga vitlöken som du köper i affär! Det går också utmärkt att använda blasten som har en mild vitlökssmak, klipp inte av all bara för löken behöver blasten för att kunna växa och bli stor! Angående skörd föreslår jag att du söker på vitlök här på forumet, ändra så att sökningen går längre tillbaka än 30 dagar så hittar du massor av information.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan använda vitlöken i affären men bästa resultatet får man om man köper bra sorter som passar för vårat klimat och utsädesinköpet är en engångskostnad för man kan ta eget utsäde sedan. De största vitlöksklyftorna ger de största lökarna. Själv sätter jag mina klyftor runt oktober, vitlökarna ska inte spira innan vintern kommer. Till våren börjar man gödsla och vattna vitlök är en krävande gröda.

Bra ställen att köpa utsäde hos är:

Hos Åke T.
http://www.tomatklubben.se/

Och Törnviks frö
http://www.tornvikfro.com
(vitlöken säljer de även till hobbyodlare)

Ska man skörda lökarna för torkning ska man inte klippa i blasten, har man gott om utsäde kan man plantera de minsta klyftorna på ett ställe och klippa blasten från dessa.
jendah
Fungerar gör det!

Det enda problemet med att så vitlök från mataffären är att det inte finns några garantier att den är frisk... vilket det skall vara om du köper vitlök avsedd för plantering (kostar ett par tior för et pkt med tre lökar).

Sår du i kruka är det absolut inte vara något problem smile.gif

/J
wrestsgirl
Tack så jättemycket för svaren, ska försöka sätta det med en gång...
Åsa, mälardalen zon 2