Ojojoj det blev mer jordgubbar än väntat

Nu behöver jag hjälp med goda recept! Jag vet att det blir jättegod sylt av rabarber och jordgubbar, finns det någon som har ett bra recept, månne?
Andra favvorecept med jordgubbar är förstås också välkomna. Här kommer mitt bästa tips för att komma igång:
Ta en melon (en sån där med nät utanpå och gulorange fruktkött, kommer inte på namnet...) gröp ur den, blanda ungefär hälften hälften med melonbitar och jordgubbar, lägg tillbaka i melonen, blanda med en eller två passionsfrukter... Gottgott.
Förresten, jag har sorten Honeyoye (ungefärlig stavning) någon som vet vad just den lämpar sig bäst för?
Bambis vän
23-06-2004, 20:57
Marängsviss på jordgubbar är en klar favorit hos oss.
Gör så här:
Skiva jordgubbar och varva dem med vaniljglass, maränger och vispad grädde på ett fat eller i en skål. Överst brukar jag hälla på jordgubbssås, dvs jordgubbar som är mixade i matberedare med lite strösocker i.
Jag kan lova att det inte är nån som vill ha gammal traditionell marängsviss efter att ha smakat på den här! Smaskens
Lycka till med jordgubbarna!
Önskar Lena
När jag kokar sylt lägger jag bären och en mycket liten skvätt vatten i grytan och värmer sakta så att det inte bränner fast. Rör ofta! Smaka av medan du sockrar tills du är nöjd med sötman och låt koka samman med sockret en stund. Rabarber skivar du i smala skivor annars blir det som att äta kokt gräs!! Du kan tillsätta exempelvis Certo som är ett naturligt fruktpektin om du vill ha sylten gelead, det behövs inget extra konserveringsmedel då! Glöm inte atamon (tillsättes efter kokning) eller annat konserveringsmedel om du ska förvara sylten i burk! Sök här på forumet och markera längre tillbaka än 30 dagar, så hittar du säkert fler recept!
Mvh
Fenja
Min mormor gör en fantastisk sylt med jordgubbar, rabarber, vanilj och mandel i... men vete sjutton om jag har receptet....
K.
netaave
12-07-2004, 15:08
Jordgubb och rabarbersylt
500 gr jordgubbar
1 kg rabarber
1,4 l socker
samt om den inte ska frysas
1,5 krm natriumbensonat
1,5 krm kaliumsorbat
Skölj bara bären om det är absolut nödvändigt
Varva bären med sockret i en gryta, låt den stå och safta sig, gärna över natten
Koka bärmassan långsamt på svag värme 10-20 min.
Skaka grytan ett par ggr under tiden
Ta grytan från värmen och låt sylten vila ett par minuter.
Skumma.
Häll upp i plastburkar och frys eller:
Rör ut konserveringsmedlen i en kopp med lite av den varma sylten och rör ner det i grytan.
Häll upp på varma burkar ända till kanten.
netaave
12-07-2004, 15:13
Rårörd jordgubbssylt.
2 l jordgubbar
5 dl socker
(½ - 1 gr bensonat om den inte ska frysas.)
Rensa och skölj bären, varva dem i en bunke med sockret.
Rör lugnt och metodiskt med träslev i 45 minuter.
Häll upp sylten på rengjorda burkar och frys.
Jordgubbssaft
2 l jordgubbar
3 dl vatten
3 3/4 dl socker
1 krm bensonat, utesluts om saften ska frysas.
Skölj och rensa jordgubbarna, fnaset behöver inte tas bort.
Koka upp vattnet, lägg i bären och koka under lock i 10 min.
Häll upp massan i silduk och låt den rinna minst 1 timme.
Häll tillbaka den avrunna saften i kastrullen och koka upp, dra grytan från värmen och rör ner sockret, koka upp igen.
Skumma och häll på flaskan, plast om den ska frysas.
Frysta jordgubbar
Rensa och skiva bären, varva med socker ca 1 dl/liter bär.
Lägg i små plastburkar men lämna 1 cm från kanten då massan utvidgas vid frysning.
Njut i vinter.
Likör på jordgubbar
2 l jordgubbar
6 dl socker
75 cl sprit (renat)
Skölj bären om det behövs och låt dem i så fall rinna av väl.
Lägg jordgubbarna i en kruka eller burk, strö över sockret och häll på spriten. Rör om försiktigt.
Tillslut krukan och låt den stå i rumstemperatur i 1 månad. Rör om ett par ggr i veckan så sockret smälter.
Sila bort bären och fyll likören på flaska - försiktigt om det är bottensats.
Lagra 2 - 3 månader.
KALLMIXAD JORDGUBBSSOPPA
1 l jordgubbar
6 dl passionsfruktjuice
ca 1 dl fiorsocker
1 tsk vanillinsocker
ev färska jordgubbar till garnering
Skölj och rensa bären. Kör dem till mos i en mixer eller matberedare.
Tillsätt passionsfruktjuicen och florsockret. Smaka av och blanda ner vanillinsockret.
Servera den kalla soppan med jordgubbsskivor.
Maria i Helsingborg
12-07-2004, 18:11
Min pappa brukade göra rabarberkräm som han svängde ner jordgubbar och skållad/hackad sötmandel i mot slutet av koktiden - mumsigt barndomsminne
Johan.S
14-07-2006, 19:59
Hej!
I år har det blivit mycket jordgubbar här. Vad vi har för sort vet jag inte, ej heller vilka sorters jordgubbar som är bäst lämpade att göra sylt och saft på.
Min jordgubbssylt blir god, men man märker att jordgubbar inte är det bästa slags bär att göra sylt av på grund av syltens konsistens.
Har nu sökt igenom mina böcker efter recept på jordgubbssaft.
Hittade någonting intressant, på sid.31 i boken "KONSERVERING på gammalt sätt och nytt" (tryckt 1946).
5 liter jordgubbar kokas med helt litet vatten, tillsammans med en rödbeta. Då bären sjunka och börja mosa sig hälles massan upp i silduk för att självrinna.
Saften kokas därefter starkt och silas därpå ytterligare en gång, innan den hälles på buteljer.
Det intressanta är att inget socker skall tillsättas i just den här varianten, vilket också poängteras i nämnda bok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.