Har just satt igång med årets första fläderblomssaft och upptäcker att citronsyran inte räcker. Det fanns ingen citronsyra i butiken så jag köpte askorbinsyra istället. Någon som tror/ vet om det skulle kunna fungera?
Sanna
Nu är jag kanske lite ute och cyklar, men jag hade gjort likadant. Därför tror jag säkert att det fungerar. Både och måste ju "sura" saften för smak och hållbarhet???
/Åsa
Är inte askorbinsyra en sorts c-vitamin eller är jag helt ute och cyklar nu?
Det går utmärkt att skiva ner vanlig citron, det blir godare än med citronsyra tycker jag.
Mvh
Fenja
lisselbo
23-06-2004, 22:19
Använde själv färsk citron när jag gjorde flädersaft.
Frös sedan in saften i 2 dl askar, lagom att lägga i en tillbringare med vatten.
När det tinat så har man kall färdigblandad flädersaft.
Plus att man slipper ha i konserveringsmedel.
mvh Marie
Det var SMART Marie, snor genast den idén!!
Tack!
Fenja
I mitt recept ingår både färsk citron och citronsyra...undrar vad citronsyran är till för egentligen? På askorbinsyrans förpackning står att man just har den för "C-vitaminberikning"...
Det är ju ingenting jag behöver i min saft...klarar mig alldeles utmärkt utan...men vad 17 är citronsyran till för?
När saften sedan har stått i fem dagar skall man tillsätta natriumbensoat står det också i receptet, jag antar att det är konserverande, kan man i så fall kan strunta i det om man fryser in saften?
Sanna
Här är en citronsyralänk:
ShenetMvh
Fenja
CITAT (sanna @ 23-06-2004, 23:58)
I mitt recept ingår både färsk citron och citronsyra...undrar vad citronsyran är till för egentligen? På askorbinsyrans förpackning står att man just har den för "C-vitaminberikning"...
Det är ju ingenting jag behöver i min saft...klarar mig alldeles utmärkt utan...men vad 17 är citronsyran till för?
När saften sedan har stått i fem dagar skall man tillsätta natriumbensoat står det också i receptet, jag antar att det är konserverande, kan man i så fall kan strunta i det om man fryser in saften?
Sanna
Om du skall frysa in den så behövs inget bensoat.
CITAT
men vad 17 är citronsyran till för?
Enkelt svarat: Det är ett naturligt, nyttigt och enkelt konserveringsmedel!
Ok, tack för besked alla!
Sanna
lisselbo
24-06-2004, 18:24
CITAT (Fenja @ 23-06-2004, 23:37)
Det var SMART Marie, snor genast den idén!!
Tack!
Fenja
Varsågod Fenja, alltid kul att få dela med sig till andra.
~~Marie~~
Maggan H
30-06-2004, 21:15
Askorbinsyra och citronsyra är samma sak. Löjligt att båda saluförs.
CITAT (Margareta Hansson @ 30-06-2004, 22:15)
Askorbinsyra har ju en ringstruktur medan citronsyran har en öppen struktur.
Strukturen för askorbinsyra:

Strukturen för citronsyra:

1937 fick ju Albert Szent-György nobelpriset för upptäckten av strukturen och funktionen av askorbinsyra.
http://www.nobel.se/medicine/laureates/1937/Både socker och salt har konserverande funktion, men ändå tycker de flesta av oss att det är bra att båda saluförs!
Och askorbinsyra är exakt samma sak som vitamin C (finns bara en typ av c-vitamin, men en massa olika b-vitaminer...)
Christoffer
01-03-2005, 17:48
askorbinsyran är inte lika sur som citronsyran.
Dulcamara
03-03-2005, 23:35
Istället för citronsyra kan man använda vinsyra, det blir ungefär samma smak. Askorbinsyra är som flera skriver, något helt annat - nämligen C-vitamin. Citronsyran både konserverar och förstärker smaken på citron, ibland använder man bara citronsyra och ingen citron i flädersaft, ibland tvärtom och ibland båda. Jag vet för jag är ifrån Gotland där flädersaft är mycket vanligt!
Christoffer
04-03-2005, 06:50
Kan man inte få njursten av för mycket vinsyra då?
Eva i Skåne
04-03-2005, 13:21
Om man kan få njursten av vinsyra vet jag inte (har hört det om oxalsyra som finns i rabarber) men något är det med vinsyran som inte är så nyttigt.
Vinsyra tror jag mest förekommer i äldre recept och jag har fått lära mig att ersätta den med citronsyra.
mums_mums
23-04-2005, 17:52
CITAT (KURT @ 01-07-2004, 07:43)
CITAT (Margareta Hansson @ 30-06-2004, 22:15)
Askorbinsyra har ju en ringstruktur medan citronsyran har en öppen struktur.
Strukturen för askorbinsyra:

Strukturen för citronsyra:

1937 fick ju Albert Szent-György nobelpriset för upptäckten av strukturen och funktionen av askorbinsyra.
http://www.nobel.se/medicine/laureates/1937/Både socker och salt har konserverande funktion, men ändå tycker de flesta av oss att det är bra att båda saluförs!
Trevligt att träffa nogon med ett sinne för kemi
Christoffer
24-04-2005, 13:23
Finns det något forum, i stil med Odla, men som diskuterar allt som bara har med kemi att göra?
Citronsyra används också för att sylt och mos inte ska mörkna utan behålla sin klara ljusa färg. Gäller kanske flädersaft också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.