Full version: kommer ni ihåg?
lisselbo
Har lagt in lite nya bilder i albumet, bl a på min physalis jag frågade om förrut.
Den har kartat på sig riktigt bra, frågan är bara om det blir några fruker i år eller om jag får vänta tills nästa år.
mvh Marie
Fenja
Oj, vad den har växt, grattis!
Mvh
Fenja
lisselbo
Tackar, den har blivit lite av en favorit.
Sköter den som ett barn.
mvh Marie
lisselbo
Men vad tror ni om frukter iår?
Ska jag tänka på något speciellt?
mvh Marie
TeliaNet
såg en physalis på teliasoner/skanova i jönköping, den var nästan 1 m och den hade gett frukt året innan. dvs du får nog vänta till nästa år.
lisselbo
Ok, jag får ge mig till tåls.
mvh Marie
MRLINDELL
Mina är ca 40-50 cm och inga tendenser till knopp eller blomning än.
råse-marie
CITAT (TeliaNet @ 24-06-2004, 20:22)
såg en physalis på teliasoner/skanova i jönköping, den var nästan 1 m och den hade gett frukt året innan. dvs du får nog vänta till nästa år.

Min är ca 40cm hög och har flera blommor redan .
Jag har odlat förrut och då haft som som ett åringar( hur spar man dom föresten om man nu vill göra det???? )dom har iallfall gett frukt det första året smile.gif Kanske inte så mycket men ändå så att vi har mumsat på några stycken då och då wub.gif
MRLINDELL
Då har du dem i växthus? Jag har mina i en hög drivbänk pga platsbrist.
lisselbo
råse-marie!
Hur har du skött din?
Tacksam för alla tips jag kan få.
mvh Marie
lena:-)
Jag har odlat physalis i en kruka på en varm terass, de har gett massor av frukter däremot så vissnar de ner på höstkanten, jag har inte ens försökt att övervintra dem. I år har jag köpt en färdig planta, stor kraftig men inga blommor än. Tycker nog att mina egenhändigt uppdrivna plantor varit snabbare, inte så kraftiga förvisso men de har blommat och satt frukt alldeles förträffligt.
smile.gif
råse-marie
CITAT (MRLINDELL @ 25-06-2004, 09:41)
Då har du dem i växthus?  Jag har mina i en hög drivbänk pga platsbrist.

Nej den står på trappen! rolleyes.gif

Skötsel...jag har bara vattnat och gett näring lite då och då.
Jag har aldrig låtit den torka ut.
Men dom har aldrig fått någon speciell omsorg biggrin.gif
"lisselbo" du kommer säkert att lyckas smile.gif smile.gif smile.gif

Kan tillägga att jag hade ju växthus förr innan vi flyttade men där inne trivdes aldrig min physalis jag fick bara någon enstaka frukt men den som jag hade ute fick mycket mera frukt.Men det kanske var en tillfällighet ?
lisselbo
Låter min Physalis stå inne men den åker ut när vädret tillåter.
Då får den stå på en inglasad uteplats.
Har nu sett 2 små knoppar på den så jag håller tummarna.
Tänkte att den ska få bo i växthuset när det har kommit upp.
~~Marie~~
Helen i Piteå Zon 5
Jag har mina plantor på altanen i söderläge, dom har knoppar alla tre. Angående skötsel så ska man sköta dom som en tomatplanta. / Helen
Marie
Mina physalis har också alltid blommat och fått frukt första året. Ibland ganska sent på säsongen, och då hinner inte frukten mogna innan frosten, men då har jag bara tagit in den. Det var så jag upptäckte att de övervintrar bra i vanliga boningsrum!
Jag tog in min physalis och den gav frukt till december. Hade den stående vid ett golv-till-tak-fönster i vardagsrummet. Sedan till sommaren tog jag ut den igen. Har den i söderläge mot vägg, men annars utsätts den för vanligt väder och vind.
Har nu övervintrat physalis i vanligt boningsrum flera år, klipper ner dem tidig vår när de börjar växa med alldeles otrolig fart. Topparna blir nya sticklingar att ge bort, de börjar dessutom att blomma tidigt. Mamma fick en omgång av vårens avklippta toppar, den plantan står ute nu med massor av stora frukter som redan nu är på väg att mogna! Och blommar gör den också, så den fortsätter att ge frukt, säkert hela hösten (om hon tar in den).
Hos mig har de äldsta grenarna hos physalisen blivit vedartade efter två år, så jag har tänkt prova göra en stamphysalis nu...hoppas det går.
Kana
Oj, vad roligt Marie! Det ska jag absolut prova med mina två stora fina exemplar som står ute på balkongen och har börjat blomma nu. Hur mycket klipper du ner dem på våren?

K.
Marie
Jag klipper ner dem till ca 50 cm, sedan växer de snabbt till att bli kring metern igen. Man kan nog klippa ner dem hur mycket som helst när de väl etablerat sig. Jag hade en som var 2 meter hög (ville inte klippa för att den hade frukt längst upp...) och ganska kal nertill. Klippte ner de vedartade grenarna till ca 20 cm och hoppades den skulle ta sig, vilket den genast gjorde till min stora glädje! Från de vedartade stumparna kom det massor av små blad, och nu är det en fin liten buske igen!
MRLINDELL
Jag ser idag blommor på två av mina Physalis, nu blir det bär i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon