Full version: Vedaska
bdp003
Att vattna med vedaska på äppleträden efter skörden,
har sagts mig vara bra.

Bra tillfälle att hämta aska, nu här i Finland efter 'Juhannus' midsommareldarna :-)

Men varför inte använda askan/vattnet hela våren också fram till blomning/knoppsättning är klar.

Eller hela säsongen runt.

Någon som vet och har egna refarenheter...

Mvh /Bengt
katjoh
Jag strör ut all aska från braskaminen i trädgården. Strör överallt men mest runt bärbuskar och fruktträd. Jag strör ut den lite närsomhelst, ingen särskild årstid. Har inte märkt något negativt iallafall. Mycket vinbär blir det. Men jag vet inte hur mycket som är för mycke eller vad det blir för konsekvenser om man strör ut för mycket.
Cilla
Jag har gjort lite olika och använder nu mest aska i gödselblandningar på våren och försommaren, men jag tror att det bästa är sensommar/höst.

Färsk aska brukar jag undvika, jag låter den ligga ute ett tag efter ett tillfälle då jag tror att några träd dog av "överaskning", dvs att askan användes färsk, oblandad och kanske i för stor mängd.

Man ska inte ha en halv hink åt gången på liten yta, ett par nävar för en vuxen buske och för ett ungt träd brukar ask-proffsen använda.

Att strö ut lite fint på ytan som Katjoh beskriver kan man säkert göra året om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon