Full version: "Minirosor" i kruka
Tvåbarnsmamman
Hej!

När man går in i en vanlig blomsteraffär som säljer mest krukväxter och snittblommor så ser man ju dessa små söta minirosor som man blir helt såld på. Tyvärr så har det alltid blivit så när jag har ägt såna att de har vissnat ner och dött.
Hur tar man hand om dem? Kan de stå kvar i sin kruka och överleva inomhus om jag gör på "rätt sätt"? Eller ska jag sätta ut dem i trädgården och behandla dem som en "vanlig" ros i rabatten (om man inte får en sån på vintern så klart)? Eller har ni andra tips och idéer om dessa växter?
kristerh
Du kan ha de som en vanlig blomma inne ett tag men sedan vill den ut,
du får lätt spinn på den inomhus, eller att de får för mycket vatten och stryker med pga det.
Du kan plantera den i rabatten utomhus, den kommer tillb varje år,
eller sätt den i lite större kruka och ha på balkongbordet, den vill ha rätt mycket näring sleep.gif klipp bort de gamla blommorna.
krister
el_fishko
vi har sådana (tror jag) hemma. det är något slags sumpväxt, så den ska nästan bada i vatten, då mår den jättebra wink.gif
Berith
CITAT (el_fishko @ 24-06-2004, 10:52)
det är något slags sumpväxt

Njaee, är det? unsure.gif Jag köpte en aprikos/persiko-färgad miniros för några år sen och planterade ut i skydd av en stor sommarvarm sten och den brukar återkomma med några blommor varje år.
kristerh
vi har sådana (tror jag) hemma. det är något slags sumpväxt, så den ska nästan bada i vatten, då mår den jättebra wink.gif

Är det näckros du menar? laugh.gif
nej minirosen skall inte ha för mycket vatten, men den kan nog bli rätt törstig om den står i för liten kruka sleep.gif
krister
el_fishko
CITAT (kristerh @ 24-06-2004, 11:53)

Är det näckros du menar? laugh.gif
nej minirosen skall inte ha för mycket vatten, men den kan nog bli rätt törstig om den står i för liten kruka sleep.gif
krister

jag lovar, fast jag vete inte om dt är samma blomma, dn vi har är kritvit blomma och gröna anska spetsiga blad.

varje morgon ser den elt död ut, sen äller vi på några dl vatten, då blir den snart spänstig igen. sleep.gif
Emser
2barnsmamman>> Jag har min i ett norrfönster och där frodas den. Den vill ha det ljust men inte i direkt sol. Samt ganska svalt annars blir bladen gula och ramlar av!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon