elbereth
31-01-2003, 09:58
jag erkänner, jag är oerhört kass på att få växter att överleva.
nu har jag iaf investerat i en stor och fin monstera, för ungefär ett halvår sen
hittills har det gått bra, men den senaste tiden har den fått brungula kanter på bladen och en del har helt gulnat. jag har vattnat var/varannanvecka och bara om den varit torr.
vi har det varmt hemma och den står skuggigt inne i rummet.
vad ska jag göra för att sköta om den på bästa sätt? och hur bär man såg åt för att plantera en så stor växt, jag orkar inte lyfta den!
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2003, 10:50
Många växter mår lite dåligt nu på vintern det är ofta den torra luften + ljuset som inte är riktigt bra. Även många växter som tål lite skuggigare lägen kan behöva mera ljus på vintern. Den torra luften är inte så lätt att höja till den nivån växterna vill ha, de skulle nog gärna ha en liten dusch en massa gånger per dag, vilket är omöjligt att ge dem i ett vanligt bostadsrum.
Det är bra att låta växten torka upp mellan vattningarna, kör gärna ner fingret i jorden, känns det torrt längre ner vattna. Är det mycket torrt och varmt inomhus på vintern kan växterna ibland behöva vattnas lite oftare. Den där regeln som säger att man ska vattna sparsamt på vintern i många krukväxtböcker är en kvarleva från den tiden vi hade det ganska kallt inomhus på vintern.
Stora växter brukar inte behöva planteras om varje år man kan ofta låta det gå flera år mellan omplanteringarna. Är jorden (torven) uppblandad med ex. grus eller små lecakulor så brukar man kunna låta det gå ganska många år mellan planteringarna. Är det nästan bara ren torv i krukan så brukar den brytas ner på ett par år vilket ofta gör så att rotklumpen blir ganska kompakt, då brukar man behöva plantera om. Är det en stor växt kan man behöva ha hjälp när man planterar om det kan vara svårt att plantera om helt själv. Själv tycker jag ofta det är enklast att vänta till framåt våren-försommaren då man kan släpa ut växten utomhus (aldrig i starkt solljus) då får man mera svängrum + det gör inget om det jordar och skräpar.
elbereth
31-01-2003, 11:06
tack för svaret!
jag ska försöka spreja lite vatten då och då och hoppas att det hjälper.
och vattna när den är torr som innan.
dessvärre måste jag nog plantera om den snart för den är väldigt ranglig och behöver mer stöd. hur gör man för att stadga upp den? hur böjliga är "stjälkarna"? kan man linda runt dem om ngt utan att de går av?
vad det gäller torra inomhusklimat nu på vintern så har jag alltid stora vida fat under mina blommor så att fuktigheten kan stiga runtom dom o så stenar så att dom inte står med fötterna i vattnet faten håller jag fyllda med vatten o en del blommor skickar ner rötter i vattnet så dom kan välja hur dom vill ha det

det fungerar bra för mej o mina blommor tycks gilla det o jag har inte alls den där äckligt torra luften
ett tips
Till mitt "monster" skaffade jag rätt grova bambupinnar som jag stöttade växten med . Ibland fick jag ta lite bast och binda upp med så att grenarna inte smet iväg och lade sig ned. Luftrötterna ledde jag ner i jorden eller i keramikbyttor med vatten i. De luftrötter som jag ledde ner till jorden hjälpte faktiskt till att stötta växten - den blev mycket stadigare på det viset.
elbereth
31-01-2003, 11:38
bambupinnar låter bra! det är ju snyggt också
kan man korta luftrötterna? nu är de flesta så långa att de nästan går i golvet. om jag kan korta dem så blir det nog lättare att få ner dem i krukan.
Eva i Skåne
31-01-2003, 21:58
Jag har klippt av många luftrötter. Förmodligen säger alla kunniga att det är helt fel, men min monstera verkar inte ha reagerat.
Om man vill leda ner luftrötterna i jorden i krukan skall man inte klippa dem, de vill inte gärna börja växa igen när man kapat dem. Försök att gräva ner dem som inte är alldeles för långa. De som släpar i golvet är kanske lika bra att ta bort helt och hållet, det kommer ju nya. Jag har både läst och hört att luftrötterna inte skall tas bort men ett monster klarar av att man kapar en och annan....
Jag lindar min monsteras luftrötter runt stammen och sedan ned i krukan. Har den i ett hörn och binder upp den mot väggen med hampasnören som inte syns bakom de stora bladen.
Nu ser den bedrövlig ut, för det har varit alldeles för kallt i huset. Två meter hög är den och närapå lika bred har var den innan kylan knäppte till och tog blad efter blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.