Full version: guldfiskeyngel
kermita
Hej!
Jag har tagit upp 4 stycken guldfiskeyngel ur dammen och lagt i en stor hink, tillsammans med lite växter. Jag byter lite vatten emellanåt. Ska försöka få dem att växa till sig så de inte blir uppätna. Kan jag ge dom guldfiskemat i småsmulor? och hur ofta?
Virgo
bäst om du har tillbaka dom i dammen! De har säkert större chans att överleva där än i en plasthink. Finns det ordentligt med växtlighet i dammen så hittar dom gömställen och blir inte uppätna.
I dammar är det naturens lag som gäller.
160kvm stort hus
Tänk på att guldfiskar inte vill ha det för varmt... Och använd det vattnet som finns i dammen.

Det finns små yngelburar som man fäster tex på akvariekanten ( kan säkert fästa fast den i dammen ) på zoo.
Då lever ju ynglarna i sin naturliga värld samtidigt som dom är skyddade.

Och jag tror man matar yngel med artemia.. Osäker på namnet.
Det finns en jättebra sida som heter zoopet.com. Där kan du få svar på alla dina frågor.

Mvh G
MariaS
I dammen finner ynglen både skydd och lämplig föda för att växa till sig. Om du har fiskat upp fyra kan du ge dig på att du har mängder kvar som du ännu inte sett. En Guldfiskhona lägger upp till 10000 romkorn!
De yngel som du lyckats fånga har redan vuxit till sig till en storlek som är fångstbar och det har de gjort på vad som finns i dammen.
Om de lever skyddade i en hink, kommer de snabt att bli föda förr eller senare i alla fall, när fåglar grodor och andra rovdjur hittar den presenterade maten.
Släpp tillbaka ynglen i dammen, bygg gärna en "yngelgömma" av trasiga tegelpannor och stenar, så har de små liven snart vuxit till sig till icke ätbar storlek.
I dammen tar det ca 4 veckor för att bli tillräckligt stora.
Efter ca 2 år är ynglen lekstora (10-12cm).

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon