Katti med torpet
31-01-2003, 12:43
Hej
Satte en ligusterhäck i höstas. Nu har jag förstått att det bör gå bra att ta sticklingar av den för att "göra fler".
Frågan är när och hur. Skall jag vänta till våren så jag ser att grenarna börjar grönska (jag skall ju ändå klippa ner den i vår). Eller kan jag redan nu ta sticklingar och börja fördriva innomhus tillsammans med mina frösådder?
Hur skall man rota dem på bästa sätt? I vatten eller i jord? Vilken sorts jord skall de ha?
Om jag skall vänta till våren, skall jag då sätta dem utomhus eller innomhus?
Många frågor men hoppas ni vill svara
/Kattis
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2003, 13:06
Liguster brukar rota sig bra både som örtartade och vedartade sticklingar. Vedartade sticklingar skulle jag vänta med till runt mars och sedan sticka ner dem i krukor/lådor med väldränerad lucker såjord, sätta plast över och ställa ljust inomhus och sedan ställa ut i ett skuggigt läge när järnnätterna är över. Tar man sticklingar framåt maj-juni kan man ställa sticklingarna utomhus i ett litet skuggigare läge. Ofta kan man även lyckas med sticklingar direkt utomhus i marken när det går att gräva ( både vedartade och örtartade sticklingar brukar fungera, många odlare har vedartade sticklingar i lagerkylen som de sedan sticker på friland på våren), blanda upp jorden så den blir lucker och fin, stick ner en massa sticklingar, vattna, ha på mjölkvit plast ifall det är sol. Är det ett mera skuggigt läge så brukar det gå bra med genomskinlig plast.
Sticklingar till buskar och liknande brukar jag ta ca 10-20cm långa, många vet jag dock brukar ha sekatören som mått och tar sticklingarna lika långa som sekatören.
Katti med torpet
01-02-2003, 16:28
Tack för utförligt svar. den gav som vanligt upphov till följdfrågor.
Det där med längden på sticklingarna. Om jag har en lång kvist, kan jag då dela upp den i flera bitar för att få ut flera sticklingar av varje eller är det bara själva toppskottet som duger?
Har läst någonstans att man bör ha 2-3 knoppar under jord och lika många över, kan man ha det som måttstock även för liguster?
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2003, 16:33
Du kan dela upp kvistarna, du hade ju ganska unga plantor så inget på kvistarna lär vara för gammal ved. Håll bara reda på vad som är upp och ner på sticklingen.
Regeln med 2-3knoppar under jord har jag aldrig hört, och på vissa växtslag där det går 15-20cm mellan knopparna skulle det bli problem med att få ner 2-3 knoppar i en kruka.
Liguster har jag aldrig varit så noga med det brukar finnas massa pyttesmå knoppar så det brukar bara vara att trycka ner dem i jorden åtminstone till hälften av sticklingens längd.
Katti med torpet
01-02-2003, 16:43
Okay, tack!
Nu gäller det bara att hålla sig i skinnet till mars då...
Hannele
02-02-2003, 12:08
Sticklingar får jag samtidigt när jag klipper ligusterhäcken - jag stoppar dem direkt på växtplatsen. Jag skrapar bort lite av barken och stoppar i jorden, lyckas alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.