Katti med torpet
Har sett så fina formklippta lindar (mest på bild) och är jättesugen på att försöka själv. De verkar även kunna användas till pergola o likn. Vid Ulriksdals slott tror jag att det är Lind som är format som valv och gångar.

Utanför vårt hyreshus växer en jättehög Lind (inte formklippt) som har en massa skott vid basen. Verkar vara vanligt att Lindar har rotskott?!
Tor ni att jag kan ta ett sådant rotskott och försöka driva upp till ett träd. Jag är inte så säker på att det finns några rötter utan de kanske kommer från sjäva stammen. Om det finns rötter är det väl bäst antar jag men om inte? Hur långt skott skall man ta. Får det svårare att klara sig om det är för långt? Hur långt är för långt.
Har försökt läsa på lite om Lindar men får inte riktigt ihop det. Någon som vet något om att formklippa dem, lämpliga /olämpliga sorter, hur gör man, något annat man bör tänka på?
Hannele
CITAT (Katti med torpet @ 24-06-2004, 12:33)
Tor ni att jag kan ta ett sådant rotskott och försöka driva upp till ett träd.

Det skulle jag göra! Förmodar att det finns fröplantor också.
Små plantor har ofta lättare att etablera sej.
Lycka till!
Cilla
Jag tror att just stickling från lind är svårt, har för mig att de inte själva bildar de "samlevnadssvampar" de behöver vid rötterna och att våra sorter idag dessutom inte härstammar från Sverige.

Men prova ska man alltid. Exakt hur långa stiklingar ska vara vet jag inte, men normalt är 20 cm ned i backen och 10 upp med några få bladpar bra. Jag skulle ha sandblandat jord och tagit jord vid rötter av andra träd.
Lajo
Lind är ett av de trädslag som tål hårdbeskärning. Detta gör man på senvintern. Det finns flera olika sorters lind men normalt sett är de storvuxna (mellan 30-40 meter höga). /Lasse

Hittade det här på "frågor och svar" på Odla.nu

Hur förökar man trädet lind lättast?

Hej
Jag undrar hur man förökar trädet lind lättast? Med frö eller sticklingar och när på året skall man så eller ta sticklingar?

Hälsningar Bertil

Hej Bertil,
vanligast är fröförökning för arterna men variation blir stor om det finns flera arter inom området. Fröet rengörs, kylbehandlas genast och sås ut efter ett par år. Fröplantorna är känsliga för frost så de skall skyddas den första tiden.

Sorter brukar förökas via okulering. Tilia tomentosa kan man även föröka med vintersticklingar. Avläggning kan användas för T. x vulgaris med sorter.

Sylvia
Katti med torpet
Ojdå, det här var tydligen lite mer komplicerat är jag i förstone trodde.
Och Lajo, tack för djupdykningen i gamla frågår och svar.
Som Cilla skriver så skall man ju alltid prova, så det får jag väl göra då. Jag kan ju även testa att göra en avläggare på ett av rotskotten (om det hinner rota sig innan hyresvärden är där och rensar, hm). Tror ni att det hinner rota sig till nästa vår om jag gör det nu?

Det här med sorter,
Om jag nu förökar ett träd som friväxande skulle bli 30m, går det ändå att med bestämd beskärning hålla det nere på , säg 2 meter. Eller använder de speciella sorter till dessa mindre skapelser (häckar t.ex.)? Vilken i så fall.
Vet ni om det finns någon sort som inte har så väldigt stora blad, de vi har här har alla blad som min handflata...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon