Full version: Hängig Dalia.
miss piggy
Hallå där!

I min ena balkonglåda har jag satt färdigköpta Dalior. Gula och rosa tror jag de var. Rätt snabbt fick de gul-gröna löss i massor.

Nu har jag så gott som bekämpat dem alla genom nypmetoden och såplösning. Däremot mår Daliorna jätte dåligt nu. de har blivit ynkliga och fula och slutat blomma helt. Jag ser dock tendens till knopp.

Hur ska jag sköta den för att den ska piggna till igen?.. sad.gif
miaadner
Jag satte sådana dahlior i min rabatt förra året, och fick samma problem som du. Massvis med äckliga löss. Jag såpsprutade och dom blev urfula, precis som dina (dahliorna, inte lössen tongue.gif )

Av 8 plantor så var det 1 som tog sig och blev fin igen, de andra ryckte jag ur rabatten efter ett tag för dom fortsatte att se fula ut.

Jag skall aldrig köpa dahlior mer, hur fina dom än ser ut i affären! (lockad men stark!!)

Mia a
Anna G
Jag har haft dahlior som varit jättefina och inte fått några löss alls! Däremot har jag fått löss på allt annat på balkongen... sad.gif Jag använder inte såpvatten eftersom jag inte tycker att det fungerar + att blommorna blir fula. Jag köper Provado Insektspinnar och sticker ner i jorden i stället, fungerar utmärkt. smile.gif Innehåller även näring så om man vill kan man använda dem i förebyggande syfte, då får man inga löss över huvud taget. Så prova dahlior nästa år igen, men använd insektspinnar i stället för såpvatten!

/ Anna
miss piggy
Tack för svaren!

Visste inte att såpa förstör blommor.... Inte bra...

Jag har nämligen öst såpvatten över dem och lössen, så de mår de kanske inte alls bra då..

Förresten ser jag lång väg att de mår riktigt pyton... sad.gif
miaadner
CITAT
Jag använder inte såpvatten eftersom jag inte tycker att det fungerar + att blommorna blir fula.

Ja, antagligen har du rätt. Det var nog själva såpvattnet som gjorde dom fula - fast å andra sidan var dom inte så snygga fullhängda med löss heller.

Jag vidhåller min avsky mot dessa (trots allt vackra) dahlior. Gick förbi grannen idag, som har sådana i krukor. Kikade lite och visst - fullt med löss!
Såg även löss på dahliaplantorna i blomsteraffären...

Förresten - är det ett riktigt lusår i år eller? Har knappt heller sett en enda nyckelpiga så det hänger väl ihop? Har för mig att nyckelpigor är riktiga lussmaskare. Så fort jag hittar en nyckelpiga så bär jag försiktigt över den till mina Sommarmalva som tyvärr blivit angripna av svarta äckliga löss.
miss piggy
Jag ska aldrig mer köpa Dahlior!

mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon