willayh
hallå, jag har roat mig med att så en massa fröer från frukter jag ätit... oturligt nog för växterna som har tittat upp har jag inte en aning om hur jag ska sköta om dom...

någon som har några tips?

papya,
pepino,
kaktusfikon,
mango,
litchie.

/w
Christer i Falköping
Papaya klarar inget drag överhuvudtaget, skall stå varmt och ljust hela året. Mango klarar drag lite bättre och kan på varma ställen stå ute på sommaren, varmt och ljust på vintern. Litchie har också svårt för drag. Kan stå ute på sommaren på varmt och lugnt ställe. På vintern något svalt och ljust. Vanlig krukväxtjord går bra till alla. Mangon mår bäst i smal djup kruka, då den har en pålrot och inte behöver så bred kruka.
Christer.
Orchid
Oh, jag vill också odla en mango! Men hur ska jag göra?
Bara sticka ner den i jord med en påse med hål i, och hålla den fuktig hela tiden??

Mvh
Christer i Falköping
Vi verkar alla ha olika metoder för mangon. Jag brukar lägga kärnan i ljummet vatten tre dagar, sedan planterar jag den i en djup kruka med "ögat" uppåt. Det kan ta lång tid innan den gror, så ha gärna en påse över för fuktighetens skull.
Christer.
Orchid
Ungefär hur stor bör krukan vara? Ska man odla den i en liten kruka till att börja med och sen flytta över den till en större??
Christer i Falköping
Visst kan man, men det blir svårt med en liten kruka, kärnan är ju så stor i sig. Bredden på krukan är inte så viktig, det är djupet som är det.
Christer.
Orchid
Vad du kan Christer! Tack så mycket för alla tipser och råd.
Uppskattas enormt mycket biggrin.gif
Lötchey
Ja Mango är rätt lättodlad och blir en skitfin växt.. Papaya har jag haft mycket problem med eftersom de varken tål en liten uttorkning eller övervattning som små..
Marie
Papaya är kanske lite kinkig som liten, det är nog bra att ha något fuktighetsbevarande över krukan, påse eller så. Inte låta den stå i vatten heller, men det är lätt att orda med leca eller så.
Däremot tycks den tåla vad som helst efter första babytiden. Klarar sig utan vatten 3-4 veckor, tål skuggigare platser och lite soltimmar, fast det egentligen är en solälskare.
Lycka till!
willayh
hallå igen.
tack för svaren..

nu har jag även fått upp en massa kiwi och ananas som jag inte vet hur jag skall sköta om. har hört att kiwis har hon eller han växter, men hur ser man skillnad? eller gör man inte det för än dom blommar?

någon som vet hur man bör sköta om kiwin och ananasen, jag har verkligen ingen aning.

o just det, nån som vet hur man sköter om kaktusfikonet? är det en kaktus, eller ett fikon förresten? den har tjocka konstiga blad och ser inte ut som en kaktus, men den kanske förändras när den blir äldre?

tack för hjälpen
/w
Christer i Falköping
Kaktusfikonet är en katus, en opuntia. Det tar inte lång tid tills det börjar se ut som en kaktus. Den skall skötas som de flesta kaktusar. Varmt och soligt på sommaren och ljust och svalt på vintern.
Christer.
EmmaGold
Hej!

Kiwin vill ha en jämn men inte överflödig vattning eftersom plantan då vissnar ner för dig. Den vill stå ljust men med skydd mot den starkaste solen mitt på dagen. Näringstillförsel under de ljusare årstiderna.
På vintern kan kiwiplantan fälla blad men dem kommer igen på våren. Ordna med någon spaljé som den kan slingra kring eftersom det är en slingerväxt.

Ananas vill ha ljust men inte soligt. Vattna i intervaller så att den inte är jämntfuktig eftersom luft ska hinna tränga ner i krukan. Duscha växten ofta med sprayflaska.
Ge näring någon enstaka gång i jorden o i bladrosetten (ananas har dåligt utveckalde rötter så om man även vattnar lite i själva bladrosetten tillgodogör den sig vattnet lättare), men var försiktig. För mycket näring ger skador på bladen i form av bruna fläckar o bruna bladspetsar.
Dem trivs i små krukor.

Ibland får ananasen sidoskott med små bladrosetter på som så småningom går att lossa o plantera.

Vill man nå riktigt bra resultat med sin ananas kan man tillsätta en nypa järnpulver (finns i kemikalieaffärer) till jorden vid planteringen o sedan då växten är blomfärdig (18-30 mån i handelsmässiga odlingar men längre tid för oss amatörer wink.gif) ska man utsätta den för etylengas. Äpplen som håller på att mogna avger mycket etylengas och ett fat med dessa i närheten av växten kan sätta fart på blomningen.
Då blomningen börjar ska ananasväxten placeras mycket soligt annars utvecklas inga frukter.
Marie
....och om kiwin tappar alla blad och bara har bruna luddiga pinnar som stam kvar, betyder det inte att den är död...Den vintervilar bara, nya blad kommer när det blir ljusare till våren.
Lötchey
Har upptäckt att Kiwin är mkt käsnlig för uttorkning som liten, så se upp med det..
Orchid
Ehh.. då har jag en fråga; HUR odlar man en kiwi??
Lötchey
Öh man lägger frön i jorden och sedan kommer det upp en planta laugh.gif
willayh
hallå, nu har jag kommit till ett stadie där jag tror att jag borde plantera om mina plantor. och nu undrar lite nytt!

physalis, papya, pepino, litchie, är det träd? är det dåligt att sätta dom i en stor kruka direkt, eller ska man börja med en liten, å sedan byta till en större när dom blir lite större?

hur stora blir kiwiplantorna? är det dåligt att ha flera i samma kruka, om dom ändå är klängväxter?

de som är träd/buskliknande växter, kan man klippa ner dom när dom blir lite större? läste att många växter "buskar till sig" när man gör det, eller mår de här växterna dåligt av det?

tack för all hjälp!
/w
Lötchey
papaya o litchie är väl träd. Men Pepino är mer buskaktigt och Physalis är bara en ettårig planta tror jag.
Kiwin växter fort när denväl kommit igång, de ser dock inte alls ut som nån klängväxt enligt mig...
Emser
Jag gick och impuls handelade boken "Sätta kärnor, frön och knölar". I den finns alla dessa frukter med samt hur man gör för att få dem att gro. Ang. mango så stod det att man skulle lägga den i ljummet vatten i 1-2 veckor huh.gif ! Ska prova det när jag kommer hem! Skojig bok för det andra med en massa matnyttigt i!
Emser
Är det någon av er som har en bild på en kiwigrodd?
TeliaNet
min kiwi blev 1cm, sen lade den sig ner för att dö.
Dan i Nacka
Physalisen går bra att spara om man kan övervintra den svalt. Jag klipper ner min helt på senhösten. Under sommaren växer den åter upp till dess att den slår i växthustaket och jag toppar den. Avkastningen är god och plantan är nu ett par år gammal.
(Vill minnas att den gav bra skörd även första året.)

Vänliga hälsningar

Dan
Emser
Dan>> Physalisen odlade jag förra året och övervintrade den inne i mitt kök. Den gav god skörd, men den gav ännu större skörd andra året efter en hård klippning i Mars/April! Jag planetade heller inte om den utan klippte den direkt innan jag ställde ut den på balkongen! Nu väntar jag bara på att dess frukter ska bli mogna!!!! wub.gif
Dan i Nacka
Det verkar som Physalis är en tålig växt. (eller så har du ett väldigt svalt kök rolleyes.gif )
Jag har inte plats att övervintra den annat än i nedklippt skick men har man plats så är det säkert en fördel.
Jag har inte heller planterat om min (som jag förmodligen borde ha gjort) men den växer som sagt väldigt fint iallafall.
(kanske tack vare Hasselfors bevatttningsgödsel)

Jag har skördat mina första idag och hoppas kunna skörda ett par veckor till. (härliga bär smile.gif som rekommenderas varmt om man har lite plats)

Vänliga hälsningar

Dan
Emser
Den är nog åt det tåliga hållet - mitt kök kommer inte under 20 grader på vintern! Sedan har jag ett stort kök.... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon