Våreld/höstglöd brukar odlas som slit och slängblomma men man kan ofta få den att blomma om ifall man gör som med julstjärnan = ger den kort dag. Många sorters våreldar/höstglödar brukar behöva ca 13 timmars absolut mörker per dygn i flera veckor för att bilda blomknoppar, så ställ in den i garderoben ca 13 timmar per dygn. Olika sorter är olika utpräglade kortdagsväxter, men om den inte vill blomma om så kan det nog vara bra att prova med att ge den kort dag.
Saintpaulia är dagsneutral, den blommar när det blir en viss styrka på ljuset den bryr sig inte om längden på dagen. Saintpaulia ska placeras ljust men ej i direkt solljus, blir skaften långa så står växten för mörkt. Med extra belysning kan man få saintpaulian att blomma om hela året. Själv tycker jag de saintpaulior man drivit upp själv från bladstickling brukar vara enklast att sköta och få i blom de har aldrig stått i ett proffsväxthus och blivit bortskämda utan de har alltid stått i min inomhusmiljö. Olika sorter är olika enkla, jag brukar handla sticklingar av saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan som numera är i älvsjö och har man många olika sorter så märker man att vissa blommar nästan jämt medans andra är trögare.
Begonia är det den där slit och slängbegonian som brukar säljas i handeln så brukar en del behöva först en period lång dag och sedan en period kort dag för att blomma. Är det mera gammeldags begonia som änglavinge så tror jag den bruar kunna blomma längre fram då det blir bättre ljus och längre dagar.
Pelargon: Den kan du klippa ner hårt i feb-mars och plantera om i krukväxtjord och sedan placera den ljust. Några veckor efter omplanteringen kan du börja göda den.
Många växter kan klippas ner runt feb-mars då börjar ljuset bli bättre så man får en knubbig och fin planta sedan. (Alla växter brukar dock inte behöva beskäras och det finns växter som beskärs efter blomningen ex. bouganvillea). Göda växter brukar man göra under växtsäsongen vår-sommar.
Vilken jord man använder beror på vilka blommor man odlar, de flesta brukar dock må bra av att man blandar upp krukväxtjorden med ex. grus, små lecakulor, perlit eller liknande. Speciellt saintpaulia vill ha jord som är väldränerad och lucker så där brukar man behöva blanda upp jorden så att den torkar upp snabbare. Hur ofta man planterar om beror också lite på vilken växt det är, är det pelargoner och saintpaulior så brukar jag plantera om en gång per år. Är det porslinsblommor så planterar jag sällan om dem de blommar bara när de sitter trångt i krukan. Ska man ha en lättskött blomma så är det porslinsblommor(Hoya) man ska ha, de brukar tåla att torka ut en del, kräver inte mycket näring och vill stå trångt i krukan. Det finns olika sorter, en del blommar på våren och andra på hösten.
Även fallskärmsranka (Ceropegia sandersonii) är en lättskött växt, hos mig blommar den ett par gånger om året, även denna klarar uttorkning och kräver inte omplantering så ofta + den verkar inte behöva så mycket näring.