Hej!
Är det någon som har några tips och råd om häng fuchsia?
mvh
Du kan söka på odlas förstasida, det finna artiklar om massor av växter, sök på fuchsia!
Sök också här på forumsidorna, det finns massor av information!
Mvh
Fenja
Ps Funkade inte att länka till sökfunktionen, gör en egen sökning... sorrry.
Här hittar du Svenska Fuchsiasällskapet, som har en jättebra hemsida:
Fuchsias
Det var en jätte bra och innehållsrik hemsida! Tack så mycket för hjälpen Sylvia och Fenja!
Trevlig midsommar,
Mvh
Hej!
Jag har läst lite på de olika hemsidorna, men jag tycks inte hitta en sak som jag undrar och det är om man kan övervintra en fuschia?
Jag har en putts folly häng fuschia som jag skulle vilja veta hur jag ska göra med när de börjar bli lite kallare?
mvh
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2004, 20:20
Det står massor om vnterförvaring på fuchsiasällskapets hemsida
http://www2.dicom.se/fuchsias/wintercareswe.htmlSjälv strippar jag mina fuchsior på hösten och klipper ner dem så att de får plats på en lagerhylla. Sedan får de stå kallt (+5-7C) och mörkt och får väldigt lite vatten under hela vintern.
Det ämnet pratades det om nyligen på Krukodling! Rubriken var "Övervintring av uppstammad fuchsia" el dylikt.
Där fanns ett antal olika sätt att gå tillväga. Det går helt klart att övervintra fuchsior!
Ja det stämme det stod mycket, det var mycket bra.
Men jag undrar hur mycket ska man klippa ner? Åsa, du skrev att du strippar fuchsior?
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2004, 23:20
Japp jag strippar bort bladen, fuchsior som övervintras mörkt har ingen nytta av bladen, ställer man in växterna med blad så trillar bladen ganska snart bort ändå, fuchsiorna ser bara ut som pinnar på vintern i mitt förråd.
Man måste inte klippa ner fuchsior men man kan ofta klippa ner dem ganska hårt, jag måste klippa ner många av dem till runt 10-15cm annars får jag inte plats med dem. Jag har dock några stora fuchsior stående på golvet och på dem klipper jag bara bort det som fortfarande är örtartat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.