Full version: Rönn i kruka?
lillrauk
Hej!
Jag undrar hur våra egna vilda träd som t.ex rönn, björk och ask klarar sig i kruka. Någon som har någon idé? Går det över huvud taget? wacko.gif
el_fishko
det är väl sådana "vanliga träd" som man gör bansaiträd av? i sådant fall så kräver det mycket tålamod och noggrannhet..
lillrauk
Hmmm... men om man inte vill ha bonsai utan ett vanligt litet ungträd då? På balkongen... det vore väl härligt? rolleyes.gif
Fenja
Jag tror att det funkar, ett tag i alla fall! Kanske blir svårt när plantan blir äldre och större, men prova!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
På Liljebergsgatan i Borås har jag sett två rönnar i kruka på en balkong...
det såg jättemysigt ut. Bägge nådde nästan upp till balkongen ovanför.
kristerh
Det finns ju rönnar som inte blir så stora sleep.gif
de finns tom olika färger på rönnbären.
krister
Jill-Ulrika
CITAT (lillrauk @ 24-06-2004, 19:15)
Hej!
Jag undrar hur våra egna vilda träd som t.ex rönn, björk och ask klarar sig i kruka. Någon som har någon idé? Går det över huvud taget? wacko.gif

Det måste gå att ha rönn i kruka på balkong för min granne mittemot hade det. Det var jättefint men bär på hösten och allt! Tyvärr vet jag inte hur men jag vet att det går iallafall rolleyes.gif
*Felix matte*
Häromdagen planterade jag rönn i lerkruka...den står ute på balkongen.
Tänker stoppa krukan i en pappkartong med frigolitplatta i botten när vintern anländer...locket på när det snöar alltför mycket. tongue.gif
Inte för att rönnen är köldkänslig... men jag är rädd om krukan laugh.gif
Jag gillar att experimentera.tongue.gif

cala98
När jag var lite kicka hade jag en Lönn i kruka inne i flera år. Nu står min lönn hos mamma och pappa i deras trädgård sen 30 år
rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (cala98 @ 15-08-2004, 21:53)
När jag var lite kicka hade jag en Lönn i kruka inne i flera år. Nu står min lönn hos mamma och pappa i deras trädgård sen 30 år
rolleyes.gif

Tror du att jag skulle kunna ha Rönnen inomhus
cala98
Bladen blev fula på vintern, inte höstfärg, men prova vet ja!
kristerh
CITAT (Felix matte @ 15-08-2004, 21:58)
Tror du att jag skulle kunna ha Rönnen inomhus

jag tror inte att det kommer att fungera så bra wink.gif om man inte tar någon tropisk... som inte behöver vintervila, de svenska måste få sin vintervila,
dessutom får de lätt spinn om de är inomhus, men du kan ju ha den vilande i någon jordkällare om du vill sleep.gif
krister
grodchen
Egentligen borde inte lönnen ha funkat inomhus heller, men man kan bli positivt överraskad!!

Om du ska ha rönn på balkongen, så glöm inte bort hur blommorna luktar.. Det är ju som tur är ingen stark doft, men ganska äcklig. Kan vara värt det ändå för blommorna är vackra och bären ännu vackrare!!

Jag har själv en ginalalönn (små blad) på balkongen, som jag fått från farmor och farfars trädgård. Den ger ifrån sig rotskott och nya plantor hela tiden. Den har överlevt en vinter nu odlad i plastinklädd bananlåda. I år bor den i en stor zinkkruka. Kanske tom ska svepa den i år..

Det bästa med att odla träd är att det inte behöver kosta så mycket! Fråga markägaren, ta från trädgård hos släkt och vänner.. Se bara till att ha en stor kruka om du inte söker en utmaning.

Puss & kram!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon