Full version: Strömming
myskmadra
Hej allihopa!
Jag har fått nyfångad strömming, rensad men benen kvar. Har nån tips på nån inläggning eller dylikt som kan göras ,typ ikväll, och ätas imorgon midsommarafton kanske!
Hälsningar!
Lassila
ja du nyfångad strömming är aldra bäst bara rullad i ströbröd, stekt i smör och med riktigt potatismos och dill smör till, tycker jag tongue.gif Men inlagda strömmingsflundror är ju en höjdare så pröva det om du inte redan har tänkt på det. fyll och panera "flundrorna" och gör samtidigt en 1-2-3 lag med en skivad rödlök och en skivad morrot samt lite kryddpeppar i. lägg flundrorna i en vid skåk och slå över ljummen lag, lägg en talrik över så att de hamnar under lagen och låt stå i kylen över natten..
MRLINDELL
Jag har ett gammalt recept som gjordes när jag var 13-14 år. Det heter Ida's sill och är något av det godaste jag vet med strömming. Jag skall leta rätt på receptet ev fråga morsan (80) om hon har det kvar. Jag har en del nedpackat ännu sedan flytten, man orkar inte packa upp allt på en gång, det tar några år att bli av med de sista kartongerna ... tongue.gif
MRLINDELL

Idas sill ... går även med strömming.

1 kg rensad färsk sill
3 dl mjölk
2 tsk salt
1 knippa dill
1 dl rågmjöl
2 msk margarin

Marinad:
1 1/2 dl ättiksprit
1 dl vatten
1 - 1 1/2 dl socker
1 -2 rödlökar
1 tsk krossade kryddpepparkorn

Rensa sillen ben o ryggradsfri
Låt ligga 1 par timmar i mjölk
Låt rinna av
Salta fisken på köttsidan
Strö på finklippt dill
Lägg ihop o doppa i rågmjölet
som är blandat med ev. resterande salt
Hetta upp stekpannan
Lägg i lite margarin
Stek fisken vackert brun på båda sidor
i en inte för het stekpanna
Lägg upp på fat
Strö över grovt hackad rödlök o kryddpeppar
Blanda ättiksprit, vatten o socker
Koka upp o slå lagen het över sillen

Ät o njut
myskmadra
CITAT (Lassila @ 25-06-2004, 10:32)
1-2-3 lag  ?

Vad kan det vara? "okunnig"
Tack Mr Lindell för receptet från mor din! Har du flyttat nyligen, ja då har du att stå i med kartongerna ett tag sad.gif
Hann förresten faktiskt äta upp den mesta strömmingen innan den skulle bli inlagd!
Mumsgod. wub.gif
Sen har jag en fråga igen, vet nån av er eller nån annan hur man gör vitlöksmarinerad strömming? Jag har gjort sådan för länge sedan men minns inte riktigt vad det var i? Nåt vitt; grädde eller gräddfil eller dylikt?
Hälsningar!
KURT
CITAT (myskmadra @ 27-06-2004, 23:45)
CITAT (Lassila @ 25-06-2004, 10:32)
1-2-3 lag  ?

Vad kan det vara? "okunnig"

1-2-3-lag är:
1 del ättika
2 delar socker
3 delar vatten

Men problemet med sådana här typer av recept är att de ibland avser 12% ättika och ibland 24% attika! Men annars är inladg strömming, både färsk och stekt, mycket gott och betydligt bättre än att köpa den saltade urlakade som annars finns för inläggning.
MRLINDELL
Winborgs ättiksprit är alltid 12% har inte sett någon på 24% än, men har å andra sidan aldrig sökt efter något sådant.
KURT
CITAT (MRLINDELL @ 28-06-2004, 10:36)
Winborgs ättiksprit är alltid 12% har inte sett någon på 24% än, men har å andra sidan aldrig sökt efter något sådant.

Det finns många sorters ättika i olika delar av landet.

Perstorp/Falu Ättika, 24%
Ättiksprit 12%
Inläggningsättika 6%
Matättika 3%

http://www.perstorpattika.nu/sorter.html
Marie
Nu har det ju redan varit midsommarafton och din strömming är redan uppäten, men till nästa gång...En jättegod rätt med strömming är denna enkla anrättning, Operakällarens strömming:

500 g strömmingsflundra
2 äggulor+ 2 dl vispgrädde
1½ dl rågmjöl + 2 tsk salt

Vispa ihop ägg och grädde, lägg i strömmingen och låt den dra i smeten 1-2 h. Panera i mjölet med salt och stek! Himmelskt gott tycker jag!
myskmadra
Jag hoppas snart få mer nyfångad strömming så att jag kan få prova recepten!
Hälsningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon