Full version: Gurkfråga
AnkiHbg
Hej
Jag skrev förra veckan om mina gurkor, jag har en planta och har fått 2 fina stora o goda gurkor, en till är klar att skörda, men sen blev resten gula alla dom små som skulle börja växa har nu alla ramlat av, så nu hänger bara den stora kvar "ensam".

För övrigt är plantan stor 2½ m hög och frodig, blir där inte fler gurkor.. på en planta???

Har något erfarenhet av detta..

Mvh Anki
Tesa
En planta som har ett par, tre stora gurkor vill inte riktigt "starta upp" nya innan de stora är borta och jag misstänker att det är därför dina smågurkor skrumpnar...när man skördat de större så brukar plantan kunna få fart nya gurkor igen...fast det är lite olika det också.....-hur många gurkor en planta orkar få fram under sin "livstid"....
Ullet
Det är nog ganska olika, ett år fick jag så mycket gurka o så stora att jag knappt vågar berätta, vissa vägde kring 550gr! O den plantan bar o bar gurkor hur mkt som helst, medan jag har två olika i år o de är hemskt olika varandra, en bär nu fyra stora, skörd nästa vecka, medan den andra är större o bär ingen stor alls, utan i nedre delen av stammen har alla skrumpnat o gulnat o bara toppen bär gurka. Därför kommer jag alltid hädanefter att ha minst två plantor. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon