jendah
Hej!

Vad är detta? Bilden är tagen i början av Juni, senare i Juni
började det komma rosa-aktiga blommor på långa stänglar...
Och hur blir vi av med eländet???
Funderade på att lägga in den i ogräs... men jag antar att inte
alla är övverens med det eftersom de är planterad i massor i vår
"nygamla" trädgård. wacko.gif

En liten fråga till... Är det ok att plantera clematis (Miss Bateman
& Rouge Cardinal) mot en sydvägg eller är det för mycket sol? Tänkte
ev sätta styvclematis (recta) framför i rabatten. Låter det bra eller är
det en "no can do"? unsure.gif

/Jennie smile.gif
Ingis
Jag tycker att det ser ut som Bergenia. De är inte svåra att bli av med. Bara att dra upp och se till att inga rotknölar blir kvar. De har kraftiga ytligt liggande rotknölar. Växer i sidled.
Christer i Falköping
Ja, det ser ut som Bergenia. Lite orättvist att sätta in den på ogräs tycker jag biggrin.gif
Lätt att dra upp som sagt.
Christer.
jendah
CITAT (Christer i Falköping @ 24-06-2004, 22:49)
Lite orättvist att sätta in den på ogräs tycker jag biggrin.gif

Motstod frestelsen laugh.gif

Har aldrig själv gillat sådana stora läskiga blad (blomman är ok)... men lyckligtvis är smaken olika... skulle bli så jobigt om alla ville ha precis likadana trädgårdar biggrin.gif

Tack för svaren!!

/J smile.gif
kiki
Märkligt att så söta blommor kan ha så hiskeliga blad. Blommorna är fina i en och en halv vecka i maj och bladen är fula hela året. En kompis som bott alldeles för länge i sta´n trodde att det var rabarber. Jag ville ge honom lite att göra paj på (skämtade jag), men i sista sekunden fattade han att han hade fel. Mest för att jag talade om det för honom. smile.gif
jendah
CITAT (kiki @ 26-06-2004, 22:08)
En kompis som bott alldeles för länge i sta´n trodde att det var rabarber. Jag ville ge honom lite att göra paj på (skämtade jag), men i sista sekunden fattade han att han hade fel. Mest för att jag talade om det för honom. smile.gif

Hihi!!!

Rabarberna i vår trädgård har spårat ur totalt... blommorna är nästan lika höga som jag sad.gif skall ta hand om dom så fort vi hittat det viktigaste i alla kartonger. Flyttade in igår, har ont överallt....
men huset är fint - och trädgården kommer att bli fin när vi grävt bort lite "blad" och tagit hand om rabarberna smile.gif

/J
Ewa L
Som marktäckande på stora ytor är Bergenian utmärkt. Täcker också lökväxternas ännu tråkigare blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon